Obserwuj
Tytuł badania: |
Raport końcowy z badań nad procesem wprowadzania nowej podstawy programowej z plastyki i muzyki |
Instytucja: |
|
Data: |
2014 |
Badacz: |
Marek Krajewski, Filip Schmidt |
Abstrakt: |
Sformułowano m.in. następujące cele badania: odtworzenie sposobów myślenia o edukacji kulturalnej, charakterystycznych dla nauczycieli prowadzących zajęcia z plastyki i muzyki, oraz preferowanych przez nich metod pracy; opisanie podstawowych zasobów, którymi dysponują szkoły i nauczyciele prowadzący zajęcia z muzyki i plastyki; identyfikacja głównych barier i ograniczeń w procesie nauczania tych przedmiotów. Badanie podzielono na cztery podstawowe etapy: analiza zawartości forów internetowych tworzonych przez nauczycieli plastyki i muzyki; analiza stron internetowych szkół podstawowych oraz gimnazjalnych w Polsce, dobranych w sposób losowy warstwowy, z uwzględnieniem różnic między szkołami wielkomiejskimi, małomiasteczkowymi i wiejskimi (przeanalizowano łącznie 250 stron internetowych); ogólnopolskie badania sondażowe, oparte na indywidualnych wywiadach wspomaganych komputerowo (CAWI), przeprowadzonych z nauczycielami muzyki i plastyki (otrzymano zwroty ankiet od 965 nauczycieli z 738 szkół podstawowych i gimnazjalnych); wywiady pogłębione (N = 25) z nauczycielami muzyki i plastyki zatrudnionymi w szkołach podstawowych i gimnazjalnych w Polsce. Na podstawie wyników badania stwierdzono m.in., że muzyka i plastyka w szkołach gimnazjalnych i podstawowych mają niski status. 50% ankietowanych respondentów twierdziło, że nie udaje im się zawsze zainteresować kulturą i sztuką swoich uczniów. Analiza stron internetowych placówek pozwoliła stwierdzić, że istnieją dysproporcje w prezentowaniu zajęć z plastyki i muzyki w porównaniu z prezentacją zajęć z wychowania do życia w rodzinie czy zajęć technicznych – nauczyciele prowadzący zajęcia z plastyki i muzyki umieszczani są na końcu listy nauczycieli uczących w szkole; zazwyczaj brakuje systemów oceniania przedmiotowego z muzyki i plastyki; nie umieszcza się dodatkowych zadań z tych przedmiotów; zazwyczaj nie pokazuje się zdjęć ze szkolnych pracowni artystycznych. Nauczyciele skarżyli się na braki w bazie dydaktycznej – 40% respondentów ze wsi i 60% ze średnich i dużych miast pozytywnie oceniło dostępność pracowni muzycznych i plastycznych w szkołach, w których uczyli. |
Deskryptory TESE: |
muzyka, zajęcia kulturalne, zajęcia twórcze, wyposażenie, edukacja artystyczna, edukacja muzyczna, edukacja plastyczna |
TESE descriptors: |
music, cultural activities, creative activities, equipment, art education, music education, drawing |
Publikacje: |
- Krajewski, M. i Schmidt, F. (2014). Raport końcowy z badań nad procesem wprowadzania nowej podstawy programowej z plastyki i muzyki. Pobrane z http://mkidn.gov.pl/pages/strona-glowna/uczniowie-i-studenci/przedmioty-artystyczne-w-szkolnictwie-powszechnym.php
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.