BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Raport końcowy z badań nad procesem wprowadzania nowej podstawy programowej z plastyki i muzyki
Instytucja:
Data: 2014
Badacz: Marek Krajewski, Filip Schmidt
Abstrakt:

Sformułowano m.in. następujące cele badania: odtworzenie sposobów myślenia o edukacji kulturalnej, charakterystycznych dla nauczycieli prowadzących zajęcia z plastyki i muzyki, oraz preferowanych przez nich metod pracy; opisanie podstawowych zasobów, którymi dysponują szkoły i nauczyciele prowadzący zajęcia z muzyki i plastyki; identyfikacja głównych barier i ograniczeń w procesie nauczania tych przedmiotów. Badanie podzielono na cztery podstawowe etapy: analiza zawartości forów internetowych tworzonych przez nauczycieli plastyki i muzyki; analiza stron internetowych szkół podstawowych oraz gimnazjalnych w Polsce, dobranych w sposób losowy warstwowy, z uwzględnieniem różnic między szkołami wielkomiejskimi, małomiasteczkowymi i wiejskimi (przeanalizowano łącznie 250 stron internetowych); ogólnopolskie badania sondażowe, oparte na indywidualnych wywiadach wspomaganych komputerowo (CAWI), przeprowadzonych z nauczycielami muzyki i plastyki (otrzymano zwroty ankiet od 965 nauczycieli z 738 szkół podstawowych i gimnazjalnych); wywiady pogłębione (N = 25) z nauczycielami muzyki i plastyki zatrudnionymi w szkołach podstawowych i gimnazjalnych w Polsce. Na podstawie wyników badania stwierdzono m.in., że muzyka i plastyka w szkołach gimnazjalnych i podstawowych mają niski status. 50% ankietowanych respondentów twierdziło, że nie udaje im się zawsze zainteresować kulturą i sztuką swoich uczniów. Analiza stron internetowych placówek pozwoliła stwierdzić, że istnieją dysproporcje w prezentowaniu zajęć z plastyki i muzyki w porównaniu z prezentacją zajęć z wychowania do życia w rodzinie czy zajęć technicznych – nauczyciele prowadzący zajęcia z plastyki i muzyki umieszczani są na końcu listy nauczycieli uczących w szkole; zazwyczaj brakuje systemów oceniania przedmiotowego z muzyki i plastyki; nie umieszcza się dodatkowych zadań z tych przedmiotów; zazwyczaj nie pokazuje się zdjęć ze szkolnych pracowni artystycznych. Nauczyciele skarżyli się na braki w bazie dydaktycznej – 40% respondentów ze wsi i 60% ze średnich i dużych miast pozytywnie oceniło dostępność pracowni muzycznych i plastycznych w szkołach, w których uczyli.

Deskryptory TESE: muzyka, zajęcia kulturalne, zajęcia twórcze, wyposażenie, edukacja artystyczna, edukacja muzyczna, edukacja plastyczna
TESE descriptors: music, cultural activities, creative activities, equipment, art education, music education, drawing
Publikacje:
  • Krajewski, M. i Schmidt, F. (2014). Raport końcowy z badań nad procesem wprowadzania nowej podstawy programowej z plastyki i muzyki. Pobrane z http://mkidn.gov.pl/pages/strona-glowna/uczniowie-i-studenci/przedmioty-artystyczne-w-szkolnictwie-powszechnym.php
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"