Obserwuj
Tytuł badania: |
Polskie szkolnictwo wyższe a potrzeby rynku pracy |
Projekt badawczy: |
- Think Paga! Akademia Analiz i Mediów
|
Instytucja: |
|
Data: |
2015 |
Badacz: |
Bartłomiej Kaszyk, Sebastian Kluczyński, Karol Michał Kobyliński, Aleksander Olechnowicz, Anna Palak, Karol Serena |
Abstrakt: |
Raport ma na celu pokazanie zależności wynikających z potrzeb rynku pracy i dostosowania absolwentów studiów wyższych do tych realiów. Analizie poddano dane pochodzące m.in. z Głównego Urzędu Statystycznego, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego czy OECD. Dane pokazują, że w ciągu ostatnich 25 lat liczba studentów zwiększyła się czterokrotnie (średnio co drugi Polak ma wyższe wykształcenie). Jakość edukacji na studiach wyższych niekoniecznie jednak odpowiada wymogom, jakie stawia współczesny rynek pracy (tzw. niedopasowanie strukturalne). Wniosek jest jednocześnie rekomendacją do premiowania tych uczelni wyższych, które w jak najlepszy sposób kształcą absolwentów sprofilowanych na potrzeby pracodawców, a tym samym, które mają najwyższą jakość oferowanych zajęć dydaktycznych. Dodatkowo raport jest zachętą do podjęcia dalszych przedsięwzięć badawczych dotyczących takich obszarów jak np. usprawnienia jakości dydaktyki czy zorganizowania motywacyjnego systemu wynagrodzeń kadry akademickiej oraz zwiększenia nacisku na kształcenie kompetencji cenionych przez pracodawców. |
Deskryptory TESE: |
praca, rynek pracy, szkolnictwo wyższe, Polska, absolwent szkoły wyższej |
TESE descriptors: |
labour, labour market, higher education, Poland, graduate |
Publikacje: |
- Kaszyk, B. i in. (2015). Polskie szkolnictwo wyższe a potrzeby rynku pracy. Pobrane z http://paga.org.pl/_ftp/Raport_Polskie_szkolnictwo_wy%C5%BCsze_a_potrzeby_rynku_pracy_14_04_2015.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.