BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Polskie szkolnictwo wyższe na początku lat dziewięćdziesiątych
Data: [1994]
Badacz: Michał Gmytrasiewicz
Abstrakt:

Cele analizy danych zastanych: ocena stanu szkolnictwa wyższego, identyfikacja jego głównych problemów i zagrożeń rozwoju oraz sformułowanie niektórych środków zaradczych. Analizę przeprowadzono na podstawie danych MEN-u i GUS-u. Szczególną uwagę zwrócono na następujące zagadnienia: ilościowe zmiany w strukturze kształcenia, potencjał badawczy polskich szkół wyższych, przemiany programowo-organizacyjne, problem zatrudnienia i wynagrodzenia nauczycieli akademickich, finansowanie szkolnictwa wyższego z budżetu państwa oraz relacje szkolnictwa wyższego z rynkiem pracy. Stwierdzono rosnące tempo upowszechnienia kształcenia wyższego, a rosnącej liczbie studentów towarzyszyły również zmiany w strukturze kształcenia według typów szkół wyższych. Zmniejszył się odsetek studentów w akademiach medycznych, rolniczych i wyższych szkołach pedagogicznych, wzrósł natomiast udział studiujących na uniwersytetach, w wyższych szkołach technicznych oraz akademiach ekonomicznych i teologicznych. Rosła również popularność kierunków ekonomicznych, prawno-administracyjnych i teologicznych. Zaangażowanie uczelni w prowadzenie badań oceniono jako niskie w relacji do potencjału kadrowego pracowników naukowych. Zmiany programowo-organizacyjne polskich uczelni przejawiały się w postaci szybkiego tempa różnicowania się wewnętrznego szkół wyższych. Uczelnie tego samego typu i kierunku kształcenia okazywały się coraz mniej podobne do siebie, dążyły do zindywidualizowania procesu kształcenia, różnicowania studiów i wprowadzania programów interdyscyplinarnych. Stan zatrudnienia nauczycieli akademickich wskazywał na pojawienie się w przyszłości problemu zawężającej się reprodukcji zasobu pracowników dydaktyczno-naukowych. Stwierdzono ponadto potrzebę poprawienia poziomu wynagrodzenia w szkolnictwie wyższym, szczególnie w kontekście nasilającego się zróżnicowania dodatkowych wynagrodzeń nauczycieli akademickich. Omówiono również pomysł wprowadzenia czesnego na uczelniach wyższych oraz możliwe rozwiązania problemu bezrobocia wśród absolwentów szkół wyższych (odpowiednia polityka gospodarcza stwarzająca nowe miejsca pracy, dostosowanie oferty uczelni do potrzeb rynku pracy).

Deskryptory TESE: szkolnictwo wyższe, system edukacji, gospodarka, szkolnictwo prywatne, szkoła wyższa, uniwersytet
TESE descriptors: higher education, education system, economy, private education, higher education, universty
Publikacje:
  • Gmytrasiewicz, M. (1994). Polskie szkolnictwo wyższe na początku lat dziewięćdziesiątych. Edukacja, 3, 15-27.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"