Obserwuj
Tytuł badania: |
Diagnoza poczucia bezpieczeństwa uczniów ogólnokształcących szkół i burs artystycznych |
Projekt badawczy: |
- Rok Bezpiecznej Szkoły 2012/2013
|
Instytucja: |
|
Data: |
2012 – 2013 |
Badacz: |
Magdalena Krygier, Barbara Wojtanowska-Janusz |
Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza poziomu poczucia bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego uczniów ogólnokształcących szkół artystycznych oraz zebranie informacji na temat działań wykonywanych przez szkołę w wyżej wymienionym zakresie w roku 2012/2013. W badaniu wykorzystano sondaż diagnostyczny. Przeprowadzono go wśród uczniów gimnazjów i liceów ogólnokształcących szkół muzycznych, plastycznych, baletowych, a także burs z 14 regionów Centrum Edukacji Artystycznej. Przebadano uczniów z pierwszych klas wymienionych etapów edukacyjnych. W badaniu zastosowano narzędzia kwestionariuszy ankiet: "Bezpieczna Bursa" i "Bezpieczna Szkoła". Dodatkowo wykorzystano Arkusz Zbiorczych Działań Ogólnokształcących dla 28 dyrektorów szkół. W badaniu ankietowym wzięło udział 1199 uczniów i wychowanków (74% dziewcząt). Wyniki badania pokazały, że 97% ankietowanych czuje się w szkole bezpiecznie. Pomimo tego, 43% badanych spotkało się ze zjawiskiem przemocy w szkole. Okazało się, że najczęstszą rekacją na przemoc była ignorancja (gimnazjum: 19,3%, liceum: 15,1%). Według respondentów, najczęstszymi powodami stosowania przez młodzież przemocy, są: chęć zaimponowania, rozładowanie emocji, rewanż za krzywdy. Raport przedstawia też postawy wychowanków burs oraz dyrektorów na badany temat. |
Deskryptory TESE: |
bezpieczeństwo, uczeń, szkoła, przemoc szkolna, ankieta |
TESE descriptors: |
safety, pupil, school, bullying, questionnaire |
Publikacje: |
- Krygier, M. i Wojtanowska-Janusz, B. (2013). Diagnoza poczucia bezpieczeństwa uczniów ogólnokształcących szkół i burs artystycznych. Pobrane z http://cea.art.pl/
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.