BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Diagnoza postaw uczniów wobec roślin i jej zmian w procesie uczenia się
Data: [2002]
Badacz: Ryta Suska-Wróbel
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza postaw uczniów wobec roślin oraz ustalenie wielkości i kierunku zmian tych postaw w trakcie uczenia się botaniki. Badaniem objęto 466 uczniów klas pierwszych liceum ogólnokształcącego. Zastosowano skalę do pomiaru postaw uczniów, która składała się pierwotnie z 50 stwierdzeń. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że proces kształcenia w zakresie botaniki nie wpływał w sposób statystycznie istotny na postawę uczniów wobec świata roślin. Można to było tłumaczyć wiekiem uczniów, który sprawiał, że cechowali się ukształtowanymi poglądami i wykształconymi wzorcami zachowań (podobnie jak osoby dorosłe), które nie podlegały już wpływowi uczenia się. Niewłaściwy mógł być również dobór wskaźników. Ponadto silnie teoretyczny charakter lekcji botaniki, brak zajęć w naturalnym dla roślin środowisku oraz brak obserwacji okazów naturalnych i doświadczeń biologicznych mogły decydować o niewielkim wpływie kształcenia na postawy uczniów wobec roślin. Jednocześnie postawy prezentowane przez większość badanych wobec roślin były pozytywne. Młodzież prezentowała również zachowania pożądane społecznie.

Deskryptory TESE: biologia, szkoła średnia, postawa, środowisko, uczeń, proces uczenia się
TESE descriptors: biology, secondary school, attitude, environment, pupil, learning process
Publikacje:
  • Suska-Wróbel, R. (2004). Diagnoza postaw uczniów wobec roślin i jej zmian w procesie uczenia się. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 2-3, 110-116.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"