Tytuł badania: |
Diagnoza potencjału poznawczego dzieci w wieku przedszkolnym. Dzieci pięcio- i sześcioletnie |
Data: |
[2011] |
Badacz: |
Ewa Maria Kulesza |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy stanu zdolności poznawczych dzieci w wieku pięciu i sześciu lat. Próbę badawczą stanowiło 80 dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym, objętych wychowaniem przedszkolnym w wieku pięciu lat – pięciu lat i 11 miesięcy (44 osoby), sześciu lat – sześciu lat i 11 miesięcy (36 osób). Do zebrania materiału badawczego zastosowano procedurę zadanie – pomoc – zadanie wraz z autorskim zestawem zadań (dzieci rozwiązywały je indywidualnie i w znajomym pomieszczeniu – sali przedszkolnej lub gabinecie logopedycznym). Zadania badały m.in. zdolność doboru słowa do barwnego desygnatu, zdolność spostrzegania wielkości przedmiotów i porządkowania ich od największego do najmniejszego, zdolność syntezy części i zdolność kombinowania elementów, zdolność percepcji przedmiotów na obrazkach czy zdolność dostrzegania relacji i związków przyczynowo-skutkowych między elementami treści. Profil osiągnięć szkolnych dzieci sześcioletnich był bardziej spłaszczony niż dzieci pięcioletnich. Wśród pięciolatków odnotowano częste problemy z różnicowaniem pięciokąta i sześciokąta. Dużą samodzielność zaobserwowano natomiast podczas rozwiązywania zadań z układania piramidki według wielkości kół, składania zabawek z części, układania trzyelementowej historyjki, klasyfikacji według kategorii oraz odpowiedniości liczbowej do 10 elementów. Wykazano ponadto, że prawie wszystkie pięciolatki zaprezentowały dobrą bierną i czynną znajomość nazw kolorów. W przypadku sześciolatków, mimo wysokich średnich, całkowitą samodzielność stwierdzono podczas rozwiązywania jedynie dwóch zadań – układania sześcioelementowej piramidki oraz 12-częściowej zabawki. Największe problemy sprawiły sześciolatkom werbalne uogólnienie, klasyfikowanie według koloru i kształtu oraz rozwiązywanie zadań matematycznych. |
Autorskie słowa kluczowe: |
strefy aktualnego, najbliższego i oddalonego rozwoju, dzieci prawidłowo się rozwijające, zdolności poznawcze |
Author's Keywords: |
zone of actual development, zone of proximal development, zone of distal development, children with normal development, cognitive abilities |
Deskryptory TESE: |
rozwój poznawczy, rozwój dziecka, rozumowanie, inteligencja, rozwiązywanie problemów, dziecko, placówka przedszkolna, wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, trudności w nauce, efekt uczenia się, postępy w nauce |
TESE descriptors: |
cognitive development, child development, reasoning, intelligence, problem solving, child, pre-primary institution, school starting age, transition from pre-primary to primary education, learning difficulty, learning outcome, study progress |
Publikacje: |
- Kulesza, E.M. (2011). Diagnoza potencjału poznawczego dzieci w wieku przedszkolnym (część 3). Dzieci pięcio- i sześcioletnie. Szkoła Specjalna, 3, 197-208.
|