BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Diagnoza potencjału poznawczego dzieci w wieku przedszkolnym. Dzieci pięcio- i sześcioletnie
Data: [2011]
Badacz: Ewa Maria Kulesza
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy stanu zdolności poznawczych dzieci w wieku pięciu i sześciu lat. Próbę badawczą stanowiło 80 dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym, objętych wychowaniem przedszkolnym w wieku pięciu lat – pięciu lat i 11 miesięcy (44 osoby), sześciu lat – sześciu lat i 11 miesięcy (36 osób). Do zebrania materiału badawczego zastosowano procedurę zadanie – pomoc – zadanie wraz z autorskim zestawem zadań (dzieci rozwiązywały je indywidualnie i w znajomym pomieszczeniu – sali przedszkolnej lub gabinecie logopedycznym). Zadania badały m.in. zdolność doboru słowa do barwnego desygnatu, zdolność spostrzegania wielkości przedmiotów i porządkowania ich od największego do najmniejszego, zdolność syntezy części i zdolność kombinowania elementów, zdolność percepcji przedmiotów na obrazkach czy zdolność dostrzegania relacji i związków przyczynowo-skutkowych między elementami treści. Profil osiągnięć szkolnych dzieci sześcioletnich był bardziej spłaszczony niż dzieci pięcioletnich. Wśród pięciolatków odnotowano częste problemy z różnicowaniem pięciokąta i sześciokąta. Dużą samodzielność zaobserwowano natomiast podczas rozwiązywania zadań z układania piramidki według wielkości kół, składania zabawek z części, układania trzyelementowej historyjki, klasyfikacji według kategorii oraz odpowiedniości liczbowej do 10 elementów. Wykazano ponadto, że prawie wszystkie pięciolatki zaprezentowały dobrą bierną i czynną znajomość nazw kolorów. W przypadku sześciolatków, mimo wysokich średnich, całkowitą samodzielność stwierdzono podczas rozwiązywania jedynie dwóch zadań – układania sześcioelementowej piramidki oraz 12-częściowej zabawki. Największe problemy sprawiły sześciolatkom werbalne uogólnienie, klasyfikowanie według koloru i kształtu oraz rozwiązywanie zadań matematycznych.

Autorskie słowa kluczowe: strefy aktualnego, najbliższego i oddalonego rozwoju, dzieci prawidłowo się rozwijające, zdolności poznawcze
Author's Keywords: zone of actual development, zone of proximal development, zone of distal development, children with normal development, cognitive abilities
Deskryptory TESE: rozwój poznawczy, rozwój dziecka, rozumowanie, inteligencja, rozwiązywanie problemów, dziecko, placówka przedszkolna, wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, trudności w nauce, efekt uczenia się, postępy w nauce
TESE descriptors: cognitive development, child development, reasoning, intelligence, problem solving, child, pre-primary institution, school starting age, transition from pre-primary to primary education, learning difficulty, learning outcome, study progress
Publikacje:
  • Kulesza, E.M. (2011). Diagnoza potencjału poznawczego dzieci w wieku przedszkolnym (część 3). Dzieci pięcio- i sześcioletnie. Szkoła Specjalna, 3, 197-208.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"