BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Diagnoza potrzeb edukacji zawodowej w północnej części województwa lubuskiego. Wybory zawodowo-edukacyjne uczniów szkół ponadgimnazjalnych
Instytucja:
Data: wrzesień 2011 – maj 2012
Badacz: Katarzyna Cheba, Arleta Terpiłowska-Dworczak
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy potrzeb edukacyjnych młodzieży mieszkającej oraz kształcącej się w województwie lubuskim. Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Jakie czynniki decydują o sukcesie w znalezieniu pracy w powiecie reprezentowanym przez respondenta? W jaki sposób respondenci planują zwiększać swoje szanse na rynku pracy? W jakich kursach i szkoleniach badani respondenci byliby skłonni uczestniczyć, aby zwiększyć swoje szanse na zatrudnienie? Do zgromadzenia danych zastosowano wywiad audytoryjny, prowadzony w oparciu o kwestionariusz ankiety, składający się z 26 pytań (w tym z kilkunastu pytań wieloitemowych). W badaniu wzięło udział 770 uczniów szkół średnich z pięciu powiatów północnej części województwa lubuskiego – gorzowskiego, międzyrzeckiego, strzelecko-drezdeneckiego, słubickiego oraz świebodzińskiego. Dobór grupy miał charakter celowy – 47% respondentów stanowili uczniowie techników, 42% – uczniowie liceów ogólnokształcących, 11,4% – uczniowie liceów profilowanych. Niemal 80% młodzieży chce kontynuować naukę po ukończeniu szkoły średniej. Natomiast zdecydowanie nie zamierza dalej podejmować edukacji 1,8% ankietowanych. Zgromadzony materiał pozwolił wykazać zróżnicowanie wyboru dalszych ścieżek kształcenia respondentów. Okazało się, że 63% uczniów liceów ogólnokształcących planuje studiować dziennie, a 12,1% – zaocznie. Wśród uczniów liceów profilowanych odsetek osób, które zamierzają podjąć studia dzienne, wynosił 37,5%, natomiast zaoczne – 30%. Z kolei w grupie uczniów techników studia dzienne rozważało około 30%, a studia zaoczne – 24%. Dodatkowo zapytano badaną młodzież o dotychczasowe osiągnięcia szkolne pomocne w znalezieniu pracy – okazało się, że jedynie niecałe 50% respondentów potrafiłoby rozmawiać z przyszłym pracodawcą w jakimkolwiek języku obcym. 40% uczniów nie wiedziało, jakie są najpopularniejsze kierunki studiów, a 39% nie potrafiło ich nazwać.

Deskryptory TESE: efekt uczenia się, planowanie edukacji, młodzież, wybór kierunku kształcenia zawodowego, wybór studiów, edukacja, kariera zawodowa, kariera szkolna, postawa, kompetencje, kwalifikacje zawodowe
TESE descriptors: learning outcome, educational planning, youth, choice of training, choice of studies, education, career, school career, attitude, competence, vocational qualification
Publikacje:
  • Cheba, K. i Terpilowska-Dworczak, A. (red.). (2012). Diagnoza potrzeb edukacji zawodowej w północnej części województwa lubuskiego. Wybory zawodowo-edukacyjne uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Gorzów Wielkopolski: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Biznesu.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"