Abstrakt: |
Głównym celem badania była diagnoza potrzeb kształcenia zawodowego uzyskana na podstawie badań przedsiębiorców z terenu Częstochowy i okolicznych miejscowości. Postawiono następujące pytania badawcze: czy i na ile szkoła wychodzi naprzeciw zdobywaniu konkretnych umiejętności zawodowych miękkich nieobjętych programem nauczania a przydatnych w przyszłej karierze zawodowej uczniów; na ile kształcenie zawodowe jest ukierunkowane na aktualne i przyszłe potrzeby rynku; w jaki sposób odbywa się praktyczna nauka zawodu w ramach edukacji. Badanie przeprowadzono w ramach projektu Diagnoza potrzeb edukacji zawodowej w subregionie częstochowskim z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX: Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.2.: Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego. Podmiot zlecający (Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego) zwrócił się z prośbą o przeprowadzenie badania do Agencji Rozwoju Regionalnego w Częstochowie, Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli WOM w Częstochowie oraz do Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Do zebrania materiału wykorzystano metodę ankiety skierowanej do właścicieli firm w powiatach: częstochowskim (wraz z miastem Częstochowa), myszkowskim, kłobuckim, lublinieckim. Łącznie uzyskano odpowiedzi od 1200 respondentów, których wytypowano w sposób warstowo-losowy. Odpowiadali oni na pytania dotyczące fluktuacji i rekrutacji kadr, pożądanych kompetencji absolwentów szkół średnich, współpracy przedsiębiorców ze szkołami zawodowymi. Ponadto posłużono się wywiadem, który przeprowadzono w 24 szkołach zawodowych. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że wśród cenionych przez pracodawców osobistych przymiotów osób poszukujących pracy znalazły się przede wszystkim: inicjatywność, kreatywność, zaangażowanie, gotowość do zmian, komunikatywność, samodzielność oraz umiejętność pracy zespołowej. Zdaniem respondentów należałoby zwiększyć liczbę godzin praktycznej nauki zawodu, bardziej adekwatnie dostosować profile kształcenia zawodowego do obecnych i przyszłych wymagań rynku pracy, a także zwrócić uwagę na kształtowanie u uczniów poczucia etyki zawodowej. Jednocześnie ustalono, że najczęstszą formą współpracy przedsiębiorców ze szkołami były praktyki zawodowe dla uczniów (negatywnie oceniło je zaledwie 2% badanych). Ponadto odnotowano, że żaden pracodawca nie współuczestniczył ani nie uczestniczył w organizacji praktyk dla nauczycieli zawodu. |