BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Diagnoza potrzeb edukacji zawodowej w subregionie częstochowskim
Instytucja:
Data: 5 stycznia 2009 – 30 września 2010
Badacz: Ilona Antoniewicz, Joanna Górna, Grzegorz Sikorski, Jerzy Zdański, Maria Zmitrukiewicz
Abstrakt:

Głównym celem badania była diagnoza potrzeb kształcenia zawodowego uzyskana na podstawie badań przedsiębiorców z terenu Częstochowy i okolicznych miejscowości. Postawiono następujące pytania badawcze: czy i na ile szkoła wychodzi naprzeciw zdobywaniu konkretnych umiejętności zawodowych miękkich nieobjętych programem nauczania a przydatnych w przyszłej karierze zawodowej uczniów; na ile kształcenie zawodowe jest ukierunkowane na aktualne i przyszłe potrzeby rynku; w jaki sposób odbywa się praktyczna nauka zawodu w ramach edukacji. Badanie przeprowadzono w ramach projektu Diagnoza potrzeb edukacji zawodowej w subregionie częstochowskim z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX: Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.2.: Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego. Podmiot zlecający (Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego) zwrócił się z prośbą o przeprowadzenie badania do Agencji Rozwoju Regionalnego w Częstochowie, Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli WOM w Częstochowie oraz do Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Do zebrania materiału wykorzystano metodę ankiety skierowanej do właścicieli firm w powiatach: częstochowskim (wraz z miastem Częstochowa), myszkowskim, kłobuckim, lublinieckim. Łącznie uzyskano odpowiedzi od 1200 respondentów, których wytypowano w sposób warstowo-losowy. Odpowiadali oni na pytania dotyczące fluktuacji i rekrutacji kadr, pożądanych kompetencji absolwentów szkół średnich, współpracy przedsiębiorców ze szkołami zawodowymi. Ponadto posłużono się wywiadem, który przeprowadzono w 24 szkołach zawodowych. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że wśród cenionych przez pracodawców osobistych przymiotów osób poszukujących pracy znalazły się przede wszystkim: inicjatywność, kreatywność, zaangażowanie, gotowość do zmian, komunikatywność, samodzielność oraz umiejętność pracy zespołowej. Zdaniem respondentów należałoby zwiększyć liczbę godzin praktycznej nauki zawodu, bardziej adekwatnie dostosować profile kształcenia zawodowego do obecnych i przyszłych wymagań rynku pracy, a także zwrócić uwagę na kształtowanie u uczniów poczucia etyki zawodowej. Jednocześnie ustalono, że najczęstszą formą współpracy przedsiębiorców ze szkołami były praktyki zawodowe dla uczniów (negatywnie oceniło je zaledwie 2% badanych). Ponadto odnotowano, że żaden pracodawca nie współuczestniczył ani nie uczestniczył w organizacji praktyk dla nauczycieli zawodu.

Deskryptory TESE: rynek pracy, rynek edukacyjny, kształcenie i szkolenie zawodowe, szkoła średnia o profilu zawodowym, rekrutacja pracowników, dostosowanie do potrzeb rynku pracy
TESE descriptors: labour market, education market, vocational education and training, vocational school, recruitment, employability
Publikacje:
  • Zdański, J. i in. (oprac.). (2010). Diagnoza potrzeb edukacji zawodowej w subregionie częstochowskim. Publikacja z badań. Pobrane z http://www.efs.gov.pl/AnalizyRaportyPodsumowania/baza_projektow_badawczych_efs/Documents/Publikacja_z_badan_Diagnoza_potrzeb_edukacji_zawodowej_slaskie.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"