Abstrakt: |
Główne obszary badawcze to: wpływ cech rodziny, świadomości rodziców i zamieszkania na edukację dziecka, a także dysfunkcje i deficyty w szkole oraz w innych instytucjach i wadliwe rozwiązania prawne w tym zakresie. W badaniu zastosowano metodologię PAFW (dane pochodzące z instytucji naukowo-badawczych, od ekspertów oraz z doświadczenia osób, które pracowały z dziećmi w szkole, a także od osób, pracujących dla dobra dzieci w samorządach gminnych, czy w organizacjach pozarządowych). Wyniki badania pozyskano za pomocą kwerend np. aktów prawnych, danych ze środowisk naukowych, czy pozyskanych np. z GUS-u, Diagnozy Społecznej, CBOS-u, CKE itp. Kwerendy dotyczyły pięciu obszarów: rodziny, instytucji edukacyjnych, zdrowia i rozwoju fizycznego dzieci, zajęć dodatkowych, uczestniczenia dzieci w kulturze oraz dostępu do nowych technologii. Dodatkowo zorganizowano 11 debat, w trakcie których pytano o potrzeby edukacyjne dla dzieci, a także problemy i ich etiologię w sferze edukacji u dzieci w wieku 0-10 lat. Ponadto, informacje pozyskano także z warsztatu konsultacyjnego. Dzięki tym danym opracowano zasady dobrej edukacji. Opisano też kwestie problemowe wiążące się z edukacją, np.: wąskie rozumienie edukacji, ograniczenia dostępu do edukacji, brak współpracy, schematyzm kształcenia etc. |