BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Obciążenia psychospołeczne w miejscu pracy pedagoga związane z niewłaściwymi zachowaniami uczniów
Instytucja:
Data: [2007]
Badacz: Eliza Iwanowicz, Elżbieta Korzeniowska, Jacek Pyżalski, Patrycja Wojtaszczyk
Abstrakt:

W badaniu przeanalizowano częstość występowania czynników związanych z niewłaściwymi zachowaniami uczniów wśród polskich nauczycieli (w kontekście podstawowych cech socjodemograficznych). Próbowano również określić czynniki środowiska pracy, mogące wpłynąć na redukcję obciążeń związanych z niewłaściwymi zachowaniami uczniów. W badaniu wzięło udział 429 nauczycieli ze szkół publicznych w województwie łódzkim, w tym 85% kobiet i 15% mężczyzn. Średnia wieku respondentów wyniosła 38,9 roku, a średni staż pracy – 14,66 roku. Do trudnych zachowań uczniów nauczyciele zaliczyli niewłaściwe zachowania podczas lekcji, a także brak motywacji do nauki. Najczęstszym niewłaściwym zachowaniem, wskazywanym przez respondentów, było hałasowanie na lekcji. Co trzeci nauczyciel zetknął się jednokrotnie z używaniem wulgarnych gestów przez uczniów podczas lekcji. Okazało się przy tym, że to częściej mężczyźni niż kobiety stykali się z niewłaściwymi zachowaniami uczniów podczas lekcji (hałasowaniem, zajmowaniem się innymi sprawami, zasypianiem, szturchaniem kolegów, używaniem wulgarnych gestów albo słów, spóźnieniami), co jest sprzeczne z ogólnym przekonaniem o tym, jak nauczyciele płci męskiej radzą sobie w pracy pedagogicznej. Z niewłaściwymi zachowaniami mieli częściej do czynienia również młodzi nauczyciele, ze stażem pracy poniżej 3 lat. Wsparcie w obszarze radzenia sobie z niewłaściwymi zachowaniami uczniów nauczyciele oceniali jako wystarczające. Wśród nauczycieli oceniających wsparcie jako niewystarczające wyższe okazały się średnie wskaźniki częstotliwości niewłaściwych zachowań uczniów.

Autorskie słowa kluczowe: nauczyciel, stres zawodowy, niewłaściwe zachowania uczniów
Author's Keywords: teacher, occupational stress, student misbehavior
Deskryptory TESE: konflikt, relacja nauczyciel – uczeń, rozwiązywanie problemów, wsparcie dla nauczycieli, zawód nauczyciela, przemoc szkolna, przemoc, staż pracy, płeć
TESE descriptors: conflict, teacher-student relation, problem solving, support for teachers, teaching profession, bullying, violence, seniority, gender
Publikacje:
  • Pyżalski, J. (2008). Obciążenia psychospołeczne w miejscu pracy pedagoga związane z niewłaściwymi zachowaniami uczniów. Medycyna Pracy, 4, 496-499.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"