Abstrakt: |
W badaniu przeanalizowano częstość występowania czynników związanych z niewłaściwymi zachowaniami uczniów wśród polskich nauczycieli (w kontekście podstawowych cech socjodemograficznych). Próbowano również określić czynniki środowiska pracy, mogące wpłynąć na redukcję obciążeń związanych z niewłaściwymi zachowaniami uczniów. W badaniu wzięło udział 429 nauczycieli ze szkół publicznych w województwie łódzkim, w tym 85% kobiet i 15% mężczyzn. Średnia wieku respondentów wyniosła 38,9 roku, a średni staż pracy – 14,66 roku. Do trudnych zachowań uczniów nauczyciele zaliczyli niewłaściwe zachowania podczas lekcji, a także brak motywacji do nauki. Najczęstszym niewłaściwym zachowaniem, wskazywanym przez respondentów, było hałasowanie na lekcji. Co trzeci nauczyciel zetknął się jednokrotnie z używaniem wulgarnych gestów przez uczniów podczas lekcji. Okazało się przy tym, że to częściej mężczyźni niż kobiety stykali się z niewłaściwymi zachowaniami uczniów podczas lekcji (hałasowaniem, zajmowaniem się innymi sprawami, zasypianiem, szturchaniem kolegów, używaniem wulgarnych gestów albo słów, spóźnieniami), co jest sprzeczne z ogólnym przekonaniem o tym, jak nauczyciele płci męskiej radzą sobie w pracy pedagogicznej. Z niewłaściwymi zachowaniami mieli częściej do czynienia również młodzi nauczyciele, ze stażem pracy poniżej 3 lat. Wsparcie w obszarze radzenia sobie z niewłaściwymi zachowaniami uczniów nauczyciele oceniali jako wystarczające. Wśród nauczycieli oceniających wsparcie jako niewystarczające wyższe okazały się średnie wskaźniki częstotliwości niewłaściwych zachowań uczniów. |