Tytuł badania: |
Obciążenia psychospołeczne w zawodzie pedagoga – wstępne wyniki badań uzyskane Kwestionariuszem Obciążeń Zawodowych Pedagoga (KOZP) |
Projekt badawczy: |
- Wybrane obciążenia psychospołeczne nauczycieli jako podstawa konstruowania programów prozdrowotnych dla tej grupy zawodowej
|
Instytucja: |
|
Data: |
[2007] |
Badacz: |
Jacek Pyżalski |
Abstrakt: |
W próbie badawczej było 429 losowo dobranych nauczycieli ze szkół publicznych w województwie łódzkim, w tym 85% kobiet i 15% mężczyzn. Średnia wieku respondentów wynosiła 38,9 roku. Zwrotność kwestionariuszy wykorzystanych do zebrania materiału badawczego wniosła prawie 55%. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że badani nauczyciele najmocniej doświadczali obciążeń związanych z organizacją pracy oraz wynikających z braku sensu pracy. Nie odnotowano istotnych różnic w zakresie odczuwanych obciążeń zawodowych między kobietami a mężczyznami, a także związku natężenia odczuwania obciążeń związanych z wiekiem i stażem pracy. Słaba dodatnia korelacja wystąpiła jedynie między wiekiem i stażem a obciążeniami organizacyjnymi. Wyniki badania pozwoliły na sformułowanie rekomendacji, dotyczących m.in. wprowadzania w miejscu pracy rozwiązań o charakterze społeczno-organizacyjnym. |
Autorskie słowa kluczowe: |
nauczyciel, stres zawodowy, promocja zdrowia w miejscu pracy |
Author's Keywords: |
teacher, occupational stress, workplace health promotion |
Deskryptory TESE: |
zawód nauczyciela, zdrowie, problemy zdrowotne, wsparcie dla nauczycieli, profilaktyka, samoocena, wiek, staż pracy, płeć |
TESE descriptors: |
teaching profession, health, health problems, support for teachers, prevention, self-evaluation, age, seniority, gender |
Publikacje: |
- Pyżalski, J. (2008). Obciążenia psychospołeczne w zawodzie pedagoga – wstępne wyniki badań uzyskane Kwestionariuszem Obciążeń Zawodowych Pedagoga (KOZP). Medycyna Pracy, 3, 229-235.
|