Tytuł badania: |
Obciążenia zawodowe pedagogów specjalnych pracujących z uczniami niepełnosprawnymi intelektualnie |
Instytucja: |
|
Data: |
grudzień 2012 |
Badacz: |
Piotr Plichta |
Abstrakt: |
W badaniu uczestniczyło 100 pedagogów specjalnych o specjalności oligofrenopedagogów, pracujących w szkołach specjalnych w Łodzi. 65% respondentów zwróciło kwestionariusze, które zakwalifikowano do dalszej analizy. W badanej próbie znalazły się same kobiety, legitymujące się wyższym wykształceniem magisterskim. Średni staż badanych wyniósł 14,5 roku. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Kwestionariusz Obciążeń Zawodowych Pedagoga. Na podstawie wyników badania określono poziom doświadczanego obciążenia związanego z pracą zawodową w grupie badanych pedagogów – około 40% określiło to obciążenie jako wysokie, około 35% jako przeciętne, a 25% jako niskie. Nie odnotowano związku o charakterze liniowym między stażem pracy a wynikami KOZP (w podskalach i wyniku sumarycznym). Siłę odczuwania i ranking stresorów w grupie badanych nauczycieli porównano z wynikami uzyskanymi w grupie kontrolnej nauczycieli ze szkół publicznych w województwie łódzkim. Okazało się, że w obu grupach respondenci większość stresorów ocenili jako obciążające. Najbardziej obciążające w ocenie pedagogów specjalnych były obowiązki organizacyjne i problemy o charakterze egzystencjalnym (brak sensu pracy). Dużą rangę w hierarchii obciążeń nauczyciele przypisywali zagadnieniom związanym z brakiem sensu własnych działań w pracy pedagogicznej. Na podstawie uzyskanych wyników sformułowano szereg rekomendacji, w tym m.in. potrzebę wprowadzenia działań superwizyjnych w pracy, tworzenie programów promocji zdrowia w miejscu pracy z uwzględnieniem badania hierarchii odczuwanych stresorów. |
Autorskie słowa kluczowe: |
niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie umysłowe, pedagog specjalny, stres zawodowy, promocja zdrowia w miejscu pracy |
Author's Keywords: |
intellectual disability, mental retardation, special educator, occupational stress, workplace health promotion |
Deskryptory TESE: |
zdrowie, specjalne potrzeby edukacyjne, niekorzystne położenie, problemy zdrowotne, zawód nauczyciela, szkolnictwo specjalne |
TESE descriptors: |
health, special educational needs, disadvantaged background, health problems, teaching profession, separate special education |
Publikacje: |
- Plichta, P. (2014). Obciążenia zawodowe pedagogów specjalnych pracujących z uczniami niepełnosprawnymi intelektualnie. Medycyna Pracy, 2, 239-250.
|