BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Obciążenia zawodowe pedagogów specjalnych pracujących z uczniami niepełnosprawnymi intelektualnie
Instytucja:
Data: grudzień 2012
Badacz: Piotr Plichta
Abstrakt:

W badaniu uczestniczyło 100 pedagogów specjalnych o specjalności oligofrenopedagogów, pracujących w szkołach specjalnych w Łodzi. 65% respondentów zwróciło kwestionariusze, które zakwalifikowano do dalszej analizy. W badanej próbie znalazły się same kobiety, legitymujące się wyższym wykształceniem magisterskim. Średni staż badanych wyniósł 14,5 roku. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Kwestionariusz Obciążeń Zawodowych Pedagoga. Na podstawie wyników badania określono poziom doświadczanego obciążenia związanego z pracą zawodową w grupie badanych pedagogów – około 40% określiło to obciążenie jako wysokie, około 35% jako przeciętne, a 25% jako niskie. Nie odnotowano związku o charakterze liniowym między stażem pracy a wynikami KOZP (w podskalach i wyniku sumarycznym). Siłę odczuwania i ranking stresorów w grupie badanych nauczycieli porównano z wynikami uzyskanymi w grupie kontrolnej nauczycieli ze szkół publicznych w województwie łódzkim. Okazało się, że w obu grupach respondenci większość stresorów ocenili jako obciążające. Najbardziej obciążające w ocenie pedagogów specjalnych były obowiązki organizacyjne i problemy o charakterze egzystencjalnym (brak sensu pracy). Dużą rangę w hierarchii obciążeń nauczyciele przypisywali zagadnieniom związanym z brakiem sensu własnych działań w pracy pedagogicznej. Na podstawie uzyskanych wyników sformułowano szereg rekomendacji, w tym m.in. potrzebę wprowadzenia działań superwizyjnych w pracy, tworzenie programów promocji zdrowia w miejscu pracy z uwzględnieniem badania hierarchii odczuwanych stresorów.

Autorskie słowa kluczowe: niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie umysłowe, pedagog specjalny, stres zawodowy, promocja zdrowia w miejscu pracy
Author's Keywords: intellectual disability, mental retardation, special educator, occupational stress, workplace health promotion
Deskryptory TESE: zdrowie, specjalne potrzeby edukacyjne, niekorzystne położenie, problemy zdrowotne, zawód nauczyciela, szkolnictwo specjalne
TESE descriptors: health, special educational needs, disadvantaged background, health problems, teaching profession, separate special education
Publikacje:
  • Plichta, P. (2014). Obciążenia zawodowe pedagogów specjalnych pracujących z uczniami niepełnosprawnymi intelektualnie. Medycyna Pracy, 2, 239-250.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Beata Dobrosielska 2
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"