Abstrakt: |
Badanie miało charakter podsumowania pięciu lat działalności opolskiej Wojewódzkiej Komisji Kwalifikacyjnej, nadającej nauczycielom stopnie specjalizacji zawodowej. W tym okresie nadano łącznie 944 stopnie specjalizacji zawodowej nauczycielom z okręgu opolskiego, czyli 6,4% ogółu zatrudnionych tam nauczycieli, w tym 11,7% nauczycieli szkół ponadpodstawowych i 5,1% nauczycieli szkół podstawowych, placówek oświatowo-wychowawczych i przedszkoli. Najliczniej reprezentowani byli nauczyciele wieku 41-50 lat (52,4%), następnie 36-40 lat (24,6%), powyżej 50 lat (13,3%), 31-35 lat (8,6%) i poniżej 30 lat (1,1%). Większość badanych aktywnie uczestniczyła w różnych formach szkolenia młodszych nauczycieli (konferencje metodyczne, doskonalenie terenowe, kursy organizowane przez Wojewódzką Radę Postępu Pedagogicznego itp.). 14,7% nauczycieli posiadających stopień specjalizacji zawodowej pełniło ponadto funkcje kierownicze w szkołach i innych placówkach oświatowo-wychowawczych. Jedynie 27 nauczycieli uzyskało najwyższy, trzeci stopień specjalizacji przyznawany przez Główną Komisję Kwalifikacyjną w Warszawie. Szkoły cieszące się w środowisku dobrą opinią i społecznym uznaniem posiadały także najwyższą liczbę nauczycieli ze stopniem specjalizacji (II LO im. M. Konopnickiej w Opolu – 25 nauczycieli, I LO im. M. Kopernika w Opolu – 17 nauczycieli, LO Carolinum w Nysie – 16 nauczycieli itd.). Największa liczba specjalizacji dotyczy przedmiotów tradycyjnie uznawanych za najważniejsze w przygotowaniu uczniów do egzaminów dojrzałości i do egzaminów wstępnych na studia (matematyka – 63 nauczycieli, język polski – 37 nauczycieli). Wysoko ulokowała się organizacja i zarządzanie oświatą (35 nauczycieli), do egzaminów z której przystępują dyrektorzy szkół i placówek oświatowo-wychowawczych. Stosunkowo niewielka była liczba specjalizacji z przedmiotów zawodowych. Z prawie 250 nauczycieli praktycznej nauki zawodu do egzaminu na specjalizację nie przystąpił ani jeden. |