BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Specjalizacja zawodowa nauczycieli Opolszczyzny
Data: 1984 – 1989
Badacz: Jerzy Duda
Abstrakt:

Badanie miało charakter podsumowania pięciu lat działalności opolskiej Wojewódzkiej Komisji Kwalifikacyjnej, nadającej nauczycielom stopnie specjalizacji zawodowej. W tym okresie nadano łącznie 944 stopnie specjalizacji zawodowej nauczycielom z okręgu opolskiego, czyli 6,4% ogółu zatrudnionych tam nauczycieli, w tym 11,7% nauczycieli szkół ponadpodstawowych i 5,1% nauczycieli szkół podstawowych, placówek oświatowo-wychowawczych i przedszkoli. Najliczniej reprezentowani byli nauczyciele wieku 41-50 lat (52,4%), następnie 36-40 lat (24,6%), powyżej 50 lat (13,3%), 31-35 lat (8,6%) i poniżej 30 lat (1,1%). Większość badanych aktywnie uczestniczyła w różnych formach szkolenia młodszych nauczycieli (konferencje metodyczne, doskonalenie terenowe, kursy organizowane przez Wojewódzką Radę Postępu Pedagogicznego itp.). 14,7% nauczycieli posiadających stopień specjalizacji zawodowej pełniło ponadto funkcje kierownicze w szkołach i innych placówkach oświatowo-wychowawczych. Jedynie 27 nauczycieli uzyskało najwyższy, trzeci stopień specjalizacji przyznawany przez Główną Komisję Kwalifikacyjną w Warszawie. Szkoły cieszące się w środowisku dobrą opinią i społecznym uznaniem posiadały także najwyższą liczbę nauczycieli ze stopniem specjalizacji (II LO im. M. Konopnickiej w Opolu – 25 nauczycieli, I LO im. M. Kopernika w Opolu – 17 nauczycieli, LO Carolinum w Nysie – 16 nauczycieli itd.). Największa liczba specjalizacji dotyczy przedmiotów tradycyjnie uznawanych za najważniejsze w przygotowaniu uczniów do egzaminów dojrzałości i do egzaminów wstępnych na studia (matematyka – 63 nauczycieli, język polski – 37 nauczycieli). Wysoko ulokowała się organizacja i zarządzanie oświatą (35 nauczycieli), do egzaminów z której przystępują dyrektorzy szkół i placówek oświatowo-wychowawczych. Stosunkowo niewielka była liczba specjalizacji z przedmiotów zawodowych. Z prawie 250 nauczycieli praktycznej nauki zawodu do egzaminu na specjalizację nie przystąpił ani jeden.

Deskryptory TESE: kompetencje, specjalizacja, zawód nauczyciela, doskonalenie zawodowe nauczycieli, kształcenie przygotowawcze nauczycieli
TESE descriptors: competence, specialisation, teaching profession, in-service teacher training, initial teacher education
Publikacje:
  • Duda, J. i Skubacz, A. (1990). Specjalizacja zawodowa nauczycieli Opolszczyzny. Kwartalnik Nauczyciela Opolskiego, 1-4, 49-56.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"