BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Doświadczenia szkolne osób starszych oraz współczesnej młodzieży – próba porównania
Instytucja:
Data: 2014
Badacz: Katarzyna Sygulska
Abstrakt:

Celem badania o charakterze jakościowym było poznanie szkolnych wspomnień osób starszych po 60. roku życia oraz porównanie ich z doświadczeniami współczesnych uczniów. W badaniu wykorzystano indywidualny biograficzny wywiad pogłębiony (N = 8; 4 osoby starsze, 4 osoby młode). Posłużono się metodologią badania biograficznego. Terenem badania było duże miasto. Raport zawiera wspomnienia o sobie samym jako uczniu, szkolnych kolegach i koleżankach, nauczycielach, atmosferze szkolnej, wydarzeniach i rzeczach materialnych związanych ze szkołą. Doniesienie badawcze zawiera postulaty osób dorosłych wobec współczesnego szkolnictwa. O analogiczne aspekty związane z doświadczeniami szkolnymi zapytano ludzi młodych. Wyniki potwierdziły m.in., że okres szkolny ludzi dorosłych (pomimo że wypadał w czasie wojennym) został dobrze przez nich zapamiętany. Świadczą o tym chociażby emocjonalizmy, czego nie widać wśród młodych osób, biorących udział w badaniu. Ponadto, obraz nauczycieli w oczach starszych osób wypadł na wysokim poziomie (czego brakuje w wypowiedziach współczesnej młodzieży).

Autorskie słowa kluczowe: młodzież, osoby starsze, doświadczenia szkolne, metoda biograficzna
Author's Keywords: youth, the elderly, school experiences, biographical method
Deskryptory TESE: szkoła, młodzież, badania edukacyjne, postawa wobec szkoły, postawa
TESE descriptors: school, youth, educational research, attitude towards school, attitude
Publikacje:
  • Sygulska, K. (2015). Doświadczenia szkolne osób starszych oraz współczesnej młodzieży – próba porównania. Dyskursy Młodych Andragogów, 16, 73-88.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"