Tytuł badania: |
Doświadczenia szkolne osób starszych oraz współczesnej młodzieży – próba porównania |
Instytucja: |
|
Data: |
2014 |
Badacz: |
Katarzyna Sygulska |
Abstrakt: |
Celem badania o charakterze jakościowym było poznanie szkolnych wspomnień osób starszych po 60. roku życia oraz porównanie ich z doświadczeniami współczesnych uczniów. W badaniu wykorzystano indywidualny biograficzny wywiad pogłębiony (N = 8; 4 osoby starsze, 4 osoby młode). Posłużono się metodologią badania biograficznego. Terenem badania było duże miasto. Raport zawiera wspomnienia o sobie samym jako uczniu, szkolnych kolegach i koleżankach, nauczycielach, atmosferze szkolnej, wydarzeniach i rzeczach materialnych związanych ze szkołą. Doniesienie badawcze zawiera postulaty osób dorosłych wobec współczesnego szkolnictwa. O analogiczne aspekty związane z doświadczeniami szkolnymi zapytano ludzi młodych. Wyniki potwierdziły m.in., że okres szkolny ludzi dorosłych (pomimo że wypadał w czasie wojennym) został dobrze przez nich zapamiętany. Świadczą o tym chociażby emocjonalizmy, czego nie widać wśród młodych osób, biorących udział w badaniu. Ponadto, obraz nauczycieli w oczach starszych osób wypadł na wysokim poziomie (czego brakuje w wypowiedziach współczesnej młodzieży). |
Autorskie słowa kluczowe: |
młodzież, osoby starsze, doświadczenia szkolne, metoda biograficzna |
Author's Keywords: |
youth, the elderly, school experiences, biographical method |
Deskryptory TESE: |
szkoła, młodzież, badania edukacyjne, postawa wobec szkoły, postawa |
TESE descriptors: |
school, youth, educational research, attitude towards school, attitude |
Publikacje: |
- Sygulska, K. (2015). Doświadczenia szkolne osób starszych oraz współczesnej młodzieży – próba porównania. Dyskursy Młodych Andragogów, 16, 73-88.
|