BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Doświadczenia rodzinne dorastających a percepcja i antycypacja ról małżeńskich i rodzicielskich
Instytucja:
Data: 1992
Badacz: M. John-Borys, Ywona Woźniakowa
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w ramach pracy magisterskiej napisanej pod kierunkiem dr M. Johh-Borys na Uniwersytecie Śląskim w 1992 roku. Wyniki badania miały odpowiedzieć na pytanie, czy doświadczenia rodzinne dorastającej młodzieży warunkowały jej postawę względem ról małżeńskich i rodzicielskich oraz wyobrażenia na temat własnych, przyszłych małżeństw i rodzin. W badaniu posłużono się testem uzupełniania zdań (TUZ), genogramem uzupełnionym krótkim wywiadem, wypracowaniem młodzieży na temat Jak wyobrażam sobie siebie w roli małżonka i rodzica w przyszłości oraz dziesięciostopniową skalą wartości. Badaniem objęto 155 dobranych losowo uczniów liceum ogólnokształcącego w wieku 16-19 lat. Na podstawie wyników TUZ wyodrębniono trzy grupy badanych w zależności od rodzaju doświadczenia rodzinnego. Na kolejnym etapie badania przeprowadzono genogram, w którym wzięło udział 59 badanych (38 dziewcząt i 21 chłopców). Badani ci zostali następnie poproszeni o wypowiedzenie się na temat ich sytuacji rodzinnej. Na podstawie wszystkich danych wyodrębniono ostatecznie trzy grupy – o pozytywnym doświadczeniu rodzinnym, o negatywnym doświadczeniu rodzinnym przebywających w rodzinach pełnych, lecz skonfliktowanych, oraz o negatywnym doświadczeniu rodzinnym przebywających w rodzinach rozbitych bądź zrekonstruowanych. Na trzecim etapie badania poproszono 55 uczniów (36 dziewcząt i 19 chłopców) o sporządzenie wypowiedzi pisemnej na temat swojej przyszłej roli w małżeństwie i rodzinie. Wyniki badania wykazały wpływ doświadczeń rodzinnych respondentów na ich obraz ról małżeńskich i rodzicielskich. Wpływ ten nie był jednak jednoznaczny. Najbardziej pozytywnie postrzegały role małżeńskie i rodzinne osoby z grupy trzeciej, czyli o negatywnych doświadczeniach i z rozbitych rodzin. Chłopcy o pozytywnych doświadczeniach rodzinnych (z grupy pierwszej) pozytywnie odbierali stosunki między rodzicami, lecz najbardziej negatywnie ze wszystkich postrzegali małżeństwo. Osoby z grupy drugiej (z rodzin pełnych z licznymi konfliktami) najbardziej negatywnie postrzegały rodzinę. Z kolei antycypacja własnych ról małżeńskich i rodzinnych okazała się zgodna z doświadczeniami badanych. Wszystkie osoby o pozytywnych doświadczeniach i 50% badanych o negatywnych doświadczeniach (z grupy drugiej i trzeciej) potrafiło wyobrazić siebie w rolach małżeńskich i rodzinnych. Płeć okazała się nie różnicować w sposób istotny badanych pod względem percepcji i antycypacji ról małżeńskich i rodzinnych.

Deskryptory TESE: rodzina, rodzice, postawa, szkoła średnia, młodzież
TESE descriptors: family, parents, attitude, secondary school, youth
Publikacje:
  • Woźniakowa, Y. (1994). Doświadczenia rodzinne dorastających a percepcja i antycypacja ról małżeńskich i rodzicielskich. Psychologia Wychowawcza, 3, 235-250.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"