BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Postawy rodziców a rozpoznawanie i rozwijanie zdolności dzieci
Data: [2014]
Badacz: Alicja Baum, Joanna Łukasiewicz-Wieleba
Abstrakt:

Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, a w jej ramach – autorski kwestionariusz ankiety do badań rodzicielskich sposobów rozpoznawania i rozwijania zainteresowań i zdolności dzieci. W badaniu uczestniczyło 569 rodzin (do analizy zakwalifikowano 562 kwestionariusze). Większość ankiet wypełniły matki (89,15%). Blisko w połowie rodzin wychowywało się dwoje dzieci. 495 dzieci wychowywało się w rodzinach pełnych. Na podstawie wyników badania stwierdzono średnie natężenie postawy „górowanie nad dzieckiem” (umiarkowanie niepożądanej wychowawczo) w badanych rodzinach. Odnotowano, że postawa górowania wiąże się z umiejętnością dostrzegania potencjału dziecka na tle rówieśników, przy czym wśród rodziców uczniów ze szkół publicznych zależność ta była słaba, a w grupie rodziców uczniów ze szkół niepublicznych – wysoka. Stwierdzono ponadto wpływ postawy koncentracji uczuciowej na dziecku na rozwijanie zdolności – korelacja ta była umiarkowana w obu grupach rodziców. Jeśli chodzi o związek między postawą dystansu a dostrzeganiem potencjału dziecka, był on słaby wśród rodziców ze szkół publicznych i umiarkowany wśród rodziców ze szkół niepublicznych. W obu badanych grupach nie odnotowano związku między postawą nadmiernego dystansu a podejmowaniem działań na rzecz rozwoju zdolności dzieci.

Deskryptory TESE: rodzice, wychowanie dziecka, opieka nad dzieckiem, uzdolniony uczeń, uzdolniony, kreatywność, postawa, rodzina
TESE descriptors: parents, child rearing, childcare, gifted pupil, gifted, creativity, attitude, family
Publikacje:
  • Łukasiewicz-Wieleba, J. i Baum, A. (2015). Postawy rodziców a rozpoznawanie i rozwijanie zdolności dzieci. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 4, 48-58.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"