Tytuł badania: |
Postawy rodziców a rozpoznawanie i rozwijanie zdolności dzieci |
Data: |
[2014] |
Badacz: |
Alicja Baum, Joanna Łukasiewicz-Wieleba |
Abstrakt: |
Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, a w jej ramach – autorski kwestionariusz ankiety do badań rodzicielskich sposobów rozpoznawania i rozwijania zainteresowań i zdolności dzieci. W badaniu uczestniczyło 569 rodzin (do analizy zakwalifikowano 562 kwestionariusze). Większość ankiet wypełniły matki (89,15%). Blisko w połowie rodzin wychowywało się dwoje dzieci. 495 dzieci wychowywało się w rodzinach pełnych. Na podstawie wyników badania stwierdzono średnie natężenie postawy „górowanie nad dzieckiem” (umiarkowanie niepożądanej wychowawczo) w badanych rodzinach. Odnotowano, że postawa górowania wiąże się z umiejętnością dostrzegania potencjału dziecka na tle rówieśników, przy czym wśród rodziców uczniów ze szkół publicznych zależność ta była słaba, a w grupie rodziców uczniów ze szkół niepublicznych – wysoka. Stwierdzono ponadto wpływ postawy koncentracji uczuciowej na dziecku na rozwijanie zdolności – korelacja ta była umiarkowana w obu grupach rodziców. Jeśli chodzi o związek między postawą dystansu a dostrzeganiem potencjału dziecka, był on słaby wśród rodziców ze szkół publicznych i umiarkowany wśród rodziców ze szkół niepublicznych. W obu badanych grupach nie odnotowano związku między postawą nadmiernego dystansu a podejmowaniem działań na rzecz rozwoju zdolności dzieci. |
Deskryptory TESE: |
rodzice, wychowanie dziecka, opieka nad dzieckiem, uzdolniony uczeń, uzdolniony, kreatywność, postawa, rodzina |
TESE descriptors: |
parents, child rearing, childcare, gifted pupil, gifted, creativity, attitude, family |
Publikacje: |
- Łukasiewicz-Wieleba, J. i Baum, A. (2015). Postawy rodziców a rozpoznawanie i rozwijanie zdolności dzieci. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 4, 48-58.
|