Abstrakt: |
Przedmiotem badania były wiedza i opinie studentów Uniwersytetu Warszawskiego dotyczące Wspólnoty Europejskiej. W badaniu posłużono się kwestionariuszem (opracowanym przez prof. H. Dekkera z Uniwersytetu w Leiden) badającym „kompetencję europejską”, traktowaną jako wyznacznik poziomu wiedzy obywatelskiej edukacji politycznej, której podstawowymi wskaźnikami są: wiedza o krajach Europy, ich społeczeństwach, podejście do integracji europejskiej, wiedza i stosunek do istniejących instytucji i organizacji europejskich. Przeprowadzono sondaż, który z jednej strony służył wstępnemu rozpoznaniu postaw polskich (warszawskich) studentów wobec Wspólnoty Europejskiej, z drugiej zaś miał za zadanie zweryfikować użyteczność holenderskiego narzędzia. Wyniki badań ukazały, że poziom wiedzy o Wspólnocie Europejskiej (jej historii, działalności i instytucjach) był wśród badanych stosunkowo niski, a ich opinie powierzchowne i bazujące na stereotypach. Jednocześnie studenci deklarowali duże zainteresowanie tymi zagadnieniami. Badani prezentowali pozytywne nastawienie w stosunku do Wspólnoty i ewentualnego członkostwa Polski. Autorzy badania przedstawili hipotezę, zgodnie z którą pozytywne opinie badanych wynikały z pozytywnych skojarzeń z pojęciem „Europa” (czyli ogólnym uznaniem dla dobrobytu i kultury zachodnich krajów), nie zaś z pojęciem „Wspólnota Europejska”. Badacze przedstawili zatem propozycję redefinicji kategorii „kompetencji europejskiej” poprzez uwzględnienie podstawowych elementów psychopolitycznych jako wskaźników „gotowości do integracji”. |
Publikacje: |
- Frątczak-Rudnicka, B., Garlicki, J., Holly, R., Martinez, V. i Uliński, T. (1993). Wiedza i opinie studentów o Wspólnocie Europejskiej i procesach integracji Europy. Kultura i Edukacja, 4, 53-59.
|