BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wiedza i opinie studentów o Wspólnocie Europejskiej i procesach integracji Europy
Instytucja:
Data: maj 1993
Badacz: Barbara Frątczak-Rudnicka, Jan Garlicki, Romuald Holly, Victor Martinez, Tomasz Uliński
Abstrakt:

Przedmiotem badania były wiedza i opinie studentów Uniwersytetu Warszawskiego dotyczące Wspólnoty Europejskiej. W badaniu posłużono się kwestionariuszem (opracowanym przez prof. H. Dekkera z Uniwersytetu w Leiden) badającym „kompetencję europejską”, traktowaną jako wyznacznik poziomu wiedzy obywatelskiej edukacji politycznej, której podstawowymi wskaźnikami są: wiedza o krajach Europy, ich społeczeństwach, podejście do integracji europejskiej, wiedza i stosunek do istniejących instytucji i organizacji europejskich. Przeprowadzono sondaż, który z jednej strony służył wstępnemu rozpoznaniu postaw polskich (warszawskich) studentów wobec Wspólnoty Europejskiej, z drugiej zaś miał za zadanie zweryfikować użyteczność holenderskiego narzędzia. Wyniki badań ukazały, że poziom wiedzy o Wspólnocie Europejskiej (jej historii, działalności i instytucjach) był wśród badanych stosunkowo niski, a ich opinie powierzchowne i bazujące na stereotypach. Jednocześnie studenci deklarowali duże zainteresowanie tymi zagadnieniami. Badani prezentowali pozytywne nastawienie w stosunku do Wspólnoty i ewentualnego członkostwa Polski. Autorzy badania przedstawili hipotezę, zgodnie z którą pozytywne opinie badanych wynikały z pozytywnych skojarzeń z pojęciem „Europa” (czyli ogólnym uznaniem dla dobrobytu i kultury zachodnich krajów), nie zaś z pojęciem „Wspólnota Europejska”. Badacze przedstawili zatem propozycję redefinicji kategorii „kompetencji europejskiej” poprzez uwzględnienie podstawowych elementów psychopolitycznych jako wskaźników „gotowości do integracji”.

Deskryptory TESE: Unia Europejska, student, wiedza, postawa, szkoła wyższa
TESE descriptors: European Union, student, knowledge, attitude, higher education
Publikacje:
  • Frątczak-Rudnicka, B., Garlicki, J., Holly, R., Martinez, V. i Uliński, T. (1993). Wiedza i opinie studentów o Wspólnocie Europejskiej i procesach integracji Europy. Kultura i Edukacja, 4, 53-59.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"