BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Diagnoza i korekta stosunków społecznych w klasie szkolnej
Instytucja:
Data: [1991] – [1993]
Badacz: Lucyna Lipman
Abstrakt:

Badanie nad stosunkami w klasie szkolnej i możliwością korekty nieprawidłowości składało się z dwóch etapów: diagnoza struktury klasy, przyczyn nieakceptacji, zbadanie korelacji między odrzuceniem i izolacją a lękiem. Wykorzystano zmodyfikowaną technikę socjometryczną J.L. Moreno, technikę Ja w mojej klasie, metodę wypracowania, Test Jawnego Niepokoju oraz tzw. charakterystykę pedagogiczną; fazy właściwej eksperymentu – zastosowano metody korekcyjne, opracowane przez J.M. Stanika, w tym m.in. trening uczestnictwa w zespołowym rozwiązywaniu zadań, organizację życia szkolnego i pozaszkolnego przez wychowawcę, technikę zbiorowego nagradzania i karania. Badaniem objęto 620 uczniów z trzech szkół podstawowych: nr 1, 5 i 10 w Mikołowie. Po selekcji uzyskano grupę 200 osób nieakceptowanych, w tym 102 osoby były izolowane, a 93 odrzucone. Po zastosowaniu metod korekcyjnych 49% dzieci odrzuconych i izolowanych poprawiło swoją pozycję w klasie szkolnej – 36% uzyskało status osoby przeciętnej, 9% – niezrównoważony status, 4% badanych stało się dziećmi akceptowanymi. Wychowawcy także potwierdzili poprawę – uczniowie odrzuceni i izolowani przed eksperymentem po wdrożeniu metod korekcyjnych stali się bardziej uprzejmi i uczynni. Z drugiej strony uczniowie dotychczas agresywni i aroganccy przestali przejawiać tego typu zachowania.

Deskryptory TESE: kompetencje społeczne, specjalizacja, konflikt, klasa, kierowanie klasą
TESE descriptors: social competences, specialisation, conflict, class, class management
Publikacje:
  • Lipman, L. (1993). Diagnoza i korekta stosunków społecznych w klasie szkolnej. Psychologia Wychowawcza, 3, 225-231.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"