Abstrakt: |
Badanie nad stosunkami w klasie szkolnej i możliwością korekty nieprawidłowości składało się z dwóch etapów: diagnoza struktury klasy, przyczyn nieakceptacji, zbadanie korelacji między odrzuceniem i izolacją a lękiem. Wykorzystano zmodyfikowaną technikę socjometryczną J.L. Moreno, technikę Ja w mojej klasie, metodę wypracowania, Test Jawnego Niepokoju oraz tzw. charakterystykę pedagogiczną; fazy właściwej eksperymentu – zastosowano metody korekcyjne, opracowane przez J.M. Stanika, w tym m.in. trening uczestnictwa w zespołowym rozwiązywaniu zadań, organizację życia szkolnego i pozaszkolnego przez wychowawcę, technikę zbiorowego nagradzania i karania. Badaniem objęto 620 uczniów z trzech szkół podstawowych: nr 1, 5 i 10 w Mikołowie. Po selekcji uzyskano grupę 200 osób nieakceptowanych, w tym 102 osoby były izolowane, a 93 odrzucone. Po zastosowaniu metod korekcyjnych 49% dzieci odrzuconych i izolowanych poprawiło swoją pozycję w klasie szkolnej – 36% uzyskało status osoby przeciętnej, 9% – niezrównoważony status, 4% badanych stało się dziećmi akceptowanymi. Wychowawcy także potwierdzili poprawę – uczniowie odrzuceni i izolowani przed eksperymentem po wdrożeniu metod korekcyjnych stali się bardziej uprzejmi i uczynni. Z drugiej strony uczniowie dotychczas agresywni i aroganccy przestali przejawiać tego typu zachowania. |