BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Diagnoza kompetencji gimnazjalistów : Historia (2012)
Kolejne lata cyklu: 2009 2011 2012 2013
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: 13 listopada 2012 – 15 listopada 2012
Badacz:
Abstrakt:

Celem badania jest określenie poziomu kompetencji gimnazjalistów z poszczególnych przedmiotów nauczania, a także ewentualna korekta arkuszy egzaminacyjnych oraz opracowanie i udostępnienie nauczycielom i rodzicom narzędzi do pracy z uczniami. Test z historii i wiedzy o społeczeństwie napisało 6364 uczniów z 82 wylosowanych szkół. Arkusz składał się z 24 zadań. Maksymalna liczba punktów za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań: 33. Średnia otrzymanych punktów w badanej próbie: 19,91 (60,3%). Na podstawie wyników badania stwierdzono, że uczniowie słabo radzą sobie z porządkowaniem w czasie najważniejszych wydarzeń i procesów historycznych, co powinno skłonić nauczycieli do powtórzenia tych zagadnień przed właściwym egzaminem gimnazjalnym. Przy okazji powtórki warto ćwiczyć synchronizowanie wydarzeń z historii Polski i historii powszechnej. Podobnie jak w przypadku tekstu z języka polskiego gimnazjaliści potrafią wyszukiwać informacje zawarte w tekstach. Stwierdzono uchybienia w analizowaniu map historycznych, natomiast w przypadku analizy źródeł statystycznych uczniowie radzili sobie bardzo dobrze. Gimnazjaliści nie potrafią efektywnie wykorzystywać tekstów źródłowych, opierają się – być może z przyzwyczajenia – tylko na własnej wiedzy. Lepiej niż z zadaniami historycznymi uczniowie radzili sobie z testem z wiedzy o społeczeństwie, gorzej wypadli tylko w zadaniach dotyczących funkcjonowania państwa.

Deskryptory TESE: efekt uczenia się, historia, kompetencje, umiejętności podstawowe, gimnazjum, postępy w nauce, niedostateczne osiągnięcia w nauce
TESE descriptors: learning outcome, history, competence, basic skills, lower secondary, study progress, re-assessment
Publikacje:
  • Instytut Badań Edukacyjnych. (2013). Diagnoza kompetencji gimnazjalistów : Historia. Pobrane z http://eduentuzjasci.pl/pl/badania/110-badanie/412-diagnoza-kompetencji-gimnazjalstow.html?showall=&start=5
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"