Obserwuj
Tytuł badania: |
Diagnoza kompetencji gimnazjalistów : Historia i WOS (2011) |
Kolejne lata cyklu: |
2009
2011
2012
2013
|
Typ badania: |
cykliczne |
Instytucja: |
|
Data: |
7 grudnia 2011 – 9 grudnia 2011 |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Celem badania jest określenie poziomu kompetencji gimnazjalistów z poszczególnych przedmiotów nauczania, a także ewentualna korekta arkuszy egzaminacyjnych oraz opracowanie i udostępnienie nauczycielom i rodzicom narzędzi do pracy z uczniami. Badacze podkreślają, że wyniki diagnozy kompetencji nie powinny być jedyną podstawą wiedzy na temat poziomu umiejętności gimnazjalistów w ramach poszczególnych przedmiotów, gdyż nie wszystkie umiejętności, których opanowanie na tym poziomie przewiduje ustawa, mogą być zbadane na podstawie egzaminu zewnętrznego w formie zadań zamkniętych. W części poświęconej historii i wiedzy o społeczeństwie (WOS) wzięło udział 6869 uczniów z 82 wylosowanych szkół, w których prowadzono badanie. Posłużono się arkuszem testowym, zawierającym 24 zadania. Maksymalna liczba punktów za rozwiązanie wszystkich zadań: 29. Test wydawał się uczniom przyjazny, wiele osób skończyło rozwiązywanie przed przewidzianym limitem czasowym. Mimo to okazało się, że wynikiem wielu błędów popełnionych na teście było niedokładne czytanie poleceń. Stosunkowo łatwe okazało się czytanie ze zrozumieniem – jest to efekt licznych ćwiczeń tej umiejętności także podczas lekcji z innych przedmiotów. Dalszego doskonalenia wymaga natomiast syntetyzowanie informacji i łączenie ich z wiedzą ucznia. We wskazaniach znajduje się zalecenie ćwiczenia z uczniami analizy źródeł kartograficznych – map, planów miast itp., których wcześniej nie wykorzystywano na zajęciach. Na podstawie wyników wnioskowano, że uczniowie dość dobrze radzą sobie z analizą materiałów ikonograficznych. Należy jednak podkreślić, że w teście użyto dość popularnych przedstawień ikonograficznych, dlatego trudno rozstrzygnąć, czy wysokie wyniki to efekt dobrych umiejętności gimnazjalistów, czy świadectwo upowszechnienia poszczególnych ilustracji. Raport z badania zawiera szczegółową analizę rozwiązań każdego zadania osobno (wraz z komentarzami). |
Deskryptory TESE: |
gimnazjum, kompetencje, historia, wiedza, umiejętności podstawowe, efekt uczenia się, niedostateczne osiągnięcia w nauce, postępy w nauce, wychowanie społeczne, wychowanie obywatelskie |
TESE descriptors: |
lower secondary, competence, history, knowledge, basic skills, learning outcome, re-assessment, study progress, community studies, civics |
Publikacje: |
- Instytut Badań Edukacyjnych. (2012). Diagnoza kompetencji gimnazjalistów : Historia i WOS. Pobrane z http://eduentuzjasci.pl/pl/badania/110-badanie/412-diagnoza-kompetencji-gimnazjalstow.html?showall=&start=4
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.