BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Diagnoza kompetencji gimnazjalistów : Język polski (2011)
Kolejne lata cyklu: 2009 2011 2012 2013
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: 7 grudnia 2011 – 9 grudnia 2011
Badacz:
Abstrakt:

Celem badania jest określenie poziomu kompetencji gimnazjalistów z poszczególnych przedmiotów nauczania, a także ewentualna korekta arkuszy egzaminacyjnych oraz opracowanie i udostępnienie nauczycielom i rodzicom narzędzi do pracy z uczniami. W konstruowaniu narzędzia diagnostycznego wzięto pod uwagę wymagania zawarte w podstawie programowej, wprowadzonej w 2009, w której wyróżniono następujące obszary: odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji; analiza i interpretacja tekstów kultury; tworzenie wypowiedzi. Test użyty w badaniu składał się z 22 zadań (maksymalna liczba punktów za ich wykonanie: 34). Sześć zadań dotyczyło odbioru wypowiedzi, 13 – analizy i interpretacji tekstów kultury, a trzy pozostałe – tworzenia wypowiedzi pisemnej. Uczniowie mieli 90 minut na wykonanie testu. Zadania opierały się na czterech tekstach: krótkiej fraszce Jana Sztaudyngera, fragmencie poradnika językowego Jana Miodka, fragmencie wiersza Czesława Miłosza oraz fragmencie części drugiej Dziadów Adama Mickiewicza. W diagnozie wzięli udział gimnazjaliści z klas trzecich, uczący się w 82 badanych gimnazjach. Łącznie 80% uczniów odwoływało się do siedmiu tekstów dodatkowych z kanonu lekturowego, przewidzianego w podstawie programowej. Były to: Balladyna, Kamienie na szaniec, fragmenty Biblii, Skąpiec, Romeo i Julia”, Mały książę oraz Oskar i pani Róża. Najczęściej uczniowie odwoływali się do Balladyny (19%) oraz Kamieni na szaniec (19%). 64 odwołania dotyczyły tekstów spoza kanonu przewidzianego w podstawie programowej. Były to najczęściej książki omawiane w szkole podstawowej, m.in. Opowieść wigilijna, W pustyni i w puszczy, baśnie. Uczniowie, którzy znali tekst literacki wymagany w rozprawce, potrafili sformułować trafną tezę i dobrać do niej odpowiednie argumenty. Na podstawie wyników stwierdzono, że uczniowie dobrze dobierają przykłady z kanonu lekturowego i spoza lektur przewidzianych w podstawie programowej. W pracach pisemnych przeważała liniowa kompozycja – uczniowie omawiali kolejno teksty literackie, często jest streszczali, nie próbowali pogłębić refleksji. Raport zawiera omówienie wyników z każdego poszczególnego zadania.

Deskryptory TESE: efekt uczenia się, polski, umiejętności pisania, kompetencje, kompetencje językowe, gimnazjum, postępy w nauce, niedostateczne osiągnięcia w nauce, egzamin
TESE descriptors: learning outcome, Polish, written skills, competence, language skills, lower secondary, study progress, re-assessment, examination
Publikacje:
  • Instytut Badań Edukacyjnych. (2012). Diagnoza kompetencji gimnazjalistów : Język polski. Pobrane z http://eduentuzjasci.pl/pl/badania/110-badanie/412-diagnoza-kompetencji-gimnazjalstow.html?showall=&limitstart=
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"