Abstrakt: |
Celem badania jest określenie poziomu kompetencji gimnazjalistów z poszczególnych przedmiotów nauczania, a także ewentualna korekta arkuszy egzaminacyjnych oraz opracowanie i udostępnienie nauczycielom i rodzicom narzędzi do pracy z uczniami. Test z języka polskiego obejmował trzy obszary wymagań wpisanych w podstawę programową z tego przedmiotu: odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji, analiza i interpretacja tekstów kultury, tworzenie wypowiedzi. Test składał się z 22 zadań, w tym 20 miało charakter zadań zamkniętych, jedno – formę otwartą w postaci krótkiej wypowiedzi. Poproszono uczniów także o napisanie rozprawki na temat: Dlaczego, Twoim zdaniem, współcześni twórcy w swoich dziełach chętnie odwołują się do tradycyjnej baśni, mitów, legend? Przedstaw w formie rozprawki swoją opinię na ten temat. Wskaż przykłady z literatury, filmu lub reklamy. Zadania oparto na czterech wybranych tekstach: Lepsze bajki Magdaleny Strzałkowskiej (tekst publicystyczny), Mały książę odnaleziony Jeana-Pierre’a Davidtsa (tekst literacki), Do Pawła Jana Kochanowskiego (tekst literacki), Czytajcie, a znajdziecie Joanny Szczęsnej (tekst publicystyczny). Maksymalna liczba punktów za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań: 32. W przypadku pięciu zadań uczniowie uzyskali powyżej 80% punktów (były to zadania łatwe i bardzo łatwe), zadanie piąte okazało się trudne, a 22. – bardzo trudne w kategorii języka i trudne w kategorii treści i interpunkcji. Przeanalizowano 971 tekstów rozprawki. W 205 brakowało odniesień do tekstów kultury. W pozostałych pracach pojawiło się 60 tytułów różnych książek z kanonu lektur (np. wybrane fraszki i treny Kochanowskiego, Zemsta Fredry, powieści Sienkiewicza). Na podstawie wyników badania stwierdzono, że uczniowie potrafią wyszukiwać informacje zawarte w tekście i rozumieją intencję wypowiedzi. Gorzej natomiast gimnazjaliści radzili sobie z odszukiwaniem w tekście tropów stylistycznych, omawianiem ich roli, wskazywaniem użytych środków językowych. W rozprawkach aż 88% uczniów nie zachowało poprawności językowej, 79% popełniało błędy interpunkcyjne, a 50% – ortograficzne. Poprawny styl wypowiedzi stwierdzono w 80% prac. |