BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Diagnoza kompetencji gimnazjalistów : Język polski (2012)
Kolejne lata cyklu: 2009 2011 2012 2013
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: 13 listopada 2012 – 15 listopada 2012
Badacz:
Abstrakt:

Celem badania jest określenie poziomu kompetencji gimnazjalistów z poszczególnych przedmiotów nauczania, a także ewentualna korekta arkuszy egzaminacyjnych oraz opracowanie i udostępnienie nauczycielom i rodzicom narzędzi do pracy z uczniami. Test z języka polskiego obejmował trzy obszary wymagań wpisanych w podstawę programową z tego przedmiotu: odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji, analiza i interpretacja tekstów kultury, tworzenie wypowiedzi. Test składał się z 22 zadań, w tym 20 miało charakter zadań zamkniętych, jedno – formę otwartą w postaci krótkiej wypowiedzi. Poproszono uczniów także o napisanie rozprawki na temat: Dlaczego, Twoim zdaniem, współcześni twórcy w swoich dziełach chętnie odwołują się do tradycyjnej baśni, mitów, legend? Przedstaw w formie rozprawki swoją opinię na ten temat. Wskaż przykłady z literatury, filmu lub reklamy. Zadania oparto na czterech wybranych tekstach: Lepsze bajki Magdaleny Strzałkowskiej (tekst publicystyczny), Mały książę odnaleziony Jeana-Pierre’a Davidtsa (tekst literacki), Do Pawła Jana Kochanowskiego (tekst literacki), Czytajcie, a znajdziecie Joanny Szczęsnej (tekst publicystyczny). Maksymalna liczba punktów za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań: 32. W przypadku pięciu zadań uczniowie uzyskali powyżej 80% punktów (były to zadania łatwe i bardzo łatwe), zadanie piąte okazało się trudne, a 22. – bardzo trudne w kategorii języka i trudne w kategorii treści i interpunkcji. Przeanalizowano 971 tekstów rozprawki. W 205 brakowało odniesień do tekstów kultury. W pozostałych pracach pojawiło się 60 tytułów różnych książek z kanonu lektur (np. wybrane fraszki i treny Kochanowskiego, Zemsta Fredry, powieści Sienkiewicza). Na podstawie wyników badania stwierdzono, że uczniowie potrafią wyszukiwać informacje zawarte w tekście i rozumieją intencję wypowiedzi. Gorzej natomiast gimnazjaliści radzili sobie z odszukiwaniem w tekście tropów stylistycznych, omawianiem ich roli, wskazywaniem użytych środków językowych. W rozprawkach aż 88% uczniów nie zachowało poprawności językowej, 79% popełniało błędy interpunkcyjne, a 50% – ortograficzne. Poprawny styl wypowiedzi stwierdzono w 80% prac.

Deskryptory TESE: efekt uczenia się, polski, kompetencje, kompetencje językowe, ortografia, pisanie, czytanie, gimnazjum, egzamin
TESE descriptors: learning outcome, Polish, competence, language skills, spelling, writing, reading, lower secondary, examination
Publikacje:
  • Instytut Badań Edukacyjnych. (2013). Diagnoza kompetencji gimnazjalistów : Język polski. Pobrane z http://eduentuzjasci.pl/pl/badania/110-badanie/412-diagnoza-kompetencji-gimnazjalstow.html?showall=&start=5
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"