Obserwuj
Tytuł badania: |
Diagnoza kompetencji gimnazjalistów : Matematyka (2011) |
Kolejne lata cyklu: |
2009
2011
2012
2013
|
Typ badania: |
cykliczne |
Instytucja: |
|
Data: |
7 grudnia 2011 – 9 grudnia 2011 |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Celem badania jest określenie poziomu kompetencji gimnazjalistów z poszczególnych przedmiotów nauczania, a także ewentualna korekta arkuszy egzaminacyjnych oraz opracowanie i udostępnienie nauczycielom i rodzicom narzędzi do pracy z uczniami. W teście z matematyki znajdowały się łącznie 23 zadania, w tym 20 zamkniętych i trzy o charakterze otwartym. Zadania otwarte dotyczyły: mediany, rachunku prawdopodobieństwa oraz objętości walca, czyli treści, z którymi część uczniów mogła się jeszcze nie zapoznać w szkole. Mimo to badacze podkreślili, że umieszczenie tych zadań pozwoliło zorientować się uczniom, jak będzie wyglądał egzamin gimnazjalny. Test rozwiązywali uczniowie klas trzecich gimnazjum z 82 wylosowanych szkół objętych badaniem. Spośród zadań otwartych zadanie 21. opuściło 4% uczniów, 22. – 27,8%, a 23. – 25%. Zadań zamkniętych uczniowie na ogół nie opuszczali (średnio 0,2% opuszczeń). Najtrudniejsze okazało się ostatnie zadanie, za które można było otrzymać cztery punkty; 90% gimnazjalistów nie otrzymało za nie ani jednego punktu, choć wystarczyło znać wzór na obliczenie objętości prostopadłościanu. Gimnazjaliści nie potrafili dostrzec prostopadłościanów w nieco bardziej skomplikowanej bryle. Na podstawie wyników badania stwierdzono także, że uczniowie nie mają nawyku sprawdzania sensowności swoich odpowiedzi. Wśród 20 szkół, które najlepiej wypadły w części matematycznej, znalazło się aż 19 szkół miejskich spośród 52 wylosowanych do badania i jedna wiejska spośród 28 wylosowanych do badania. Raport z części matematycznej zawiera szczegółowe omówienie wyników dla każdego poszczególnego zadania. |
Deskryptory TESE: |
efekt uczenia się, matematyka, kompetencje, umiejętności podstawowe, gimnazjum, egzamin, niedostateczne osiągnięcia w nauce, postępy w nauce |
TESE descriptors: |
learning outcome, mathematics, competence, basic skills, lower secondary, examination, re-assessment, study progress |
Publikacje: |
- Instytut Badań Edukacyjnych. (2012). Diagnoza kompetencji gimnazjalistów : Matematyka. Pobrane z http://eduentuzjasci.pl/pl/badania/110-badanie/412-diagnoza-kompetencji-gimnazjalstow.html?showall=&limitstart=
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.