BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Niewerbalne aspekty myślenia twórczego u dzieci głuchych
Instytucja:
Data: [1993]
Badacz: Anna Paszkowska-Rogacz
Abstrakt:

Sformułowano dwa typy problemów badawczych: diagnostyczne – sprawność i umiejętności twórcze dzieci głuchych; wyjaśniające – zależność między twórczością a jej intelektualnymi i społecznymi korelatami. Badanie przeprowadzono wśród 22 dzieci głuchych, które straciły słuch przed trzecim rokiem życia. W grupie tej było 12 dziewczynek i 10 chłopców – w wieku od 13 do 15 lat. Dzieci uczęszczały do klas siódmych i ósmych szkoły podstawowej. W grupie kontrolnej znalazły się dzieci ze szkół masowych, odpowiadające płcią, wiekiem i klasą uczniom niesłyszącym. Wykorzystano następujące narzędzia badawcze: Test Matryc Ravena, Arkusz Zachowania Się Ucznia B. Markowskiej oraz Test Myślenia Twórczego H. Jellena i K.K. Urbana. Badanie wykazało, że dzieci głuche, w większym stopniu dziewczynki, są bardziej posłuszne poleceniom. To wynika ze standardów kulturowych, a także z cech rozwoju właściwych dla wieku badanych uczniów. Wynika to także z wychowania instytucjonalnego niesłyszących, np. w internacie. Dzieci głuche także rzetelniej wykonywały zadany rysunek. Wyższy poziom umysłowy głuchych przekłada się na przywiązanie do konkretu. W przypadku dzieci słyszących przeciwnie – im wyższy poziom umysłowy, tym większe przywiązanie do abstrakcji. Twórczość dzieci głuchych – o charakterze niewerbalnym – jest słabsza, ale inna niż u dzieci słyszących.

Deskryptory TESE: komunikacja niewerbalna, specjalne potrzeby edukacyjne, kształcenie specjalne, resocjalizacja, trudności w nauce, upośledzenie słuchu, upośledzenie
TESE descriptors: non-verbal communication, special educational needs, special needs education, correctional education, learning difficulty, hearing impairment, disability
Publikacje:
  • Paszkowska-Rogacz, A. (1993). Niewerbalne aspekty myślenia twórczego u dzieci głuchych. Psychologia Wychowawcza, 5, 409-416.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"