BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Niewerbalne komunikowanie nauczyciela a efekty kształcenia uczniów klas I-III
Data: 1987 – 1989
Badacz: Jolanta Bonar
Abstrakt:

Przedmiotem badania było niewerbalne komunikowanie nauczyciela i jego wpływ na efekty pracy lekcyjnej ucznia. Badanie składało się z dwóch etapów: sondażu diagnostycznego (1987/1988 i 1988/1989), w którym wykorzystano następujące techniki badawcze: wywiad z nauczycielami, obserwację pracy nauczyciela podczas lekcji, szacowanie przez uczniów i nauczycieli cech komunikacji niewerbalnej, techniki projekcyjne, analizę dokumentów; eksperymentu, który miał na celu określenie wpływu elementów komunikacji niewerbalnej na efekty kształtowania uczniów klas I-III. Sondażem diagnostycznym objęto 250 uczniów i 100 nauczycieli (szkoły podstawowe w Łodzi i wiejskie w województwie kieleckim). Eksperyment wykonano podczas obserwacji 40 lekcji języka polskiego i matematyki w klasach trzecich szkoły podstawowej w Łodzi i Nowej Słupi. Wyniki badania potwierdziły, że wśród cech szanowanego nauczyciela dzieci wymieniły określenia związane z komunikacją niewerbalną: miła, ładnie ubrana, czysta, młoda, sympatyczna, uśmiechnięta, zdrowa, serdeczna itp. Zbadano również oczekiwania uczniów i nauczycieli wobec stosowania przez tych ostatnich elementów komunikacji niewerbalnej, które wymieniono w trzech kategoriach: wygląd zewnętrzny, kinetyka oraz cechy języka mówionego. Okazało się, że dziewczynki nadają wyższą rangę elementom niewerbalnym w komunikowaniu nauczyciela; dziewczynki ze wsi wyżej cenią cechy ujęte w trzy kategorie niż dziewczynki z miasta. Najwyżej oceniają elementy komunikowania niewerbalnego dzieci z rodzin chłopskich, następnie robotniczych i inteligenckich. Nauczyciele na wsi i w mieście podobnie oceniają elementy komunikowania niewerbalnego, najwyższą liczbę punktów nadają cechom języka mówionego.

Deskryptory TESE: nauczyciel, umiejętności komunikowania się, komunikacja niewerbalna, język, efekt uczenia się, kompetencje językowe, komunikacja werbalna
TESE descriptors: teacher, communicative competences, non-verbal communication, language, learning outcome, language skills, verbal communication
Publikacje:
  • Bonar, J. (1997). Niewerbalne komunikowanie nauczyciela a efekty kształcenia uczniów klas I-III. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"