BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Niewerbalne sygnały komunikacji u dzieci słabowidzących w młodszym wieku szkolnym
Instytucja:
Data: [1997]
Badacz: Marzena Zaorska
Abstrakt:

Celem badania było określenie umiejętności posługiwania się przez słabowidzących uczniów klas młodszych elementami komunikacji niewerbalnej w postaci najprostszych sygnałów mimicznych, póz i działań z przedmiotami. W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego oraz technikę obserwacji, wywiadu, ankiety, analizy dokumentów oraz testu własnej konstrukcji do pomiaru umiejętności stosowania komunikacji niewerbalnej składającego się z pięciu prób. Badaniem objęto 109 osób słabowidzących z klas I-III, w tym 44 z klas pierwszych, 38 z trzecich i 27 z drugich. 30 badanych miało ostrość wzroku w granicach 0,05-0,09. W większości przypadków dysfunkcje wzrokowe spowodowane były postępującymi zmianami zwyrodnieniowymi siatkówki, wadami refleksji i zanikiem nerwu wzrokowego. Wyniki badania pozwoliły sformułować następujące wnioski: badani znacznie odbiegali od normy w zakresie opanowania niewerbalnych sygnałów komunikacji interpersonalnej – 15 dzieci osiągnęło poziom odpowiadający normie, a 21 potrafiło identyfikować te sygnały na dobrym poziomie (utożsamiać ze stanem emocjonalnym lub wykonywanym działaniem). Wiele trudności sprawiło badanym zrozumienie pozycji ciała człowieka i działań z konkretnymi przedmiotami. Stwierdzono ścisłą zależność między rodzajem kształcenia i wychowania dziecka słabowidzącego w wieku przedszkolnym a poziomem opanowania niewerbalnych sygnałów komunikacji interpersonalnej – dzieci objęte wychowaniem specjalnym znacznie lepiej rozumiały sygnały niewerbalne niż dzieci objęte kształceniem masowym.

Deskryptory TESE: komunikacja niewerbalna, niepełnosprawność intelektualna, szkoła podstawowa, upośledzenie widzenia, zdrowie
TESE descriptors: non-verbal communication, intellectual disability, primary school, visual impairment, health
Publikacje:
  • Zaorska, M. (1997). Niewerbalne sygnały komunikacji u dzieci słabowidzących w młodszym wieku szkolnym. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 8, 312-321.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"