BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wyniki nauczania w szkołach podstawowych
Instytucja:
Data: 1993
Badacz: Zbigniew Berski
Abstrakt:

Celem badania było poznanie wyników nauczania po I semestrze roku szkolnego 1992/1993 z języka polskiego w klasach drugich i czwartych, matematyki w klasach drugich i czwartych, języków obcych: angielskiego, niemieckiego i francuskiego w klasach piątych i szóstych. Badanie miało objąć 3179 uczniów z 88 losowo wybranych szkół podstawowych (3,23% uczniów z województwa częstochowskiego), w dniu badania z powodu epidemii grypy nieobecnych było 601 uczniów, 91 uczniów było zwolnionych przez poradnie wychowawczo-zawodowe. Ostatecznie próba liczyła 2487 osób. Stwierdzono, że ogólnie szkoły starają się o tworzenie odpowiednich warunków nauki i pracy. Dyrektorzy i nauczyciele nawiązali bliższą współpracę z Wojewódzkim Ośrodkiem Metodycznym. Na podstawie zgromadzonego materiału sformułowano następujące szczegółowe wnioski i spostrzeżenia dotyczące: 1) języka polskiego (klasy drugie) – zwiększyć ilość ćwiczeń ortograficznych (szczególnie na zmiękczanie głosek), dokonywać częstszej kontroli zeszytów z zadbaniem o estetykę pisma, doskonalić metody i formy pracy z uczniem zdolnym i wymagającym dodatkowej pomocy, w większym stopniu korzystać z testów znajdujących się w bibliotece WOM; 2) języka polskiego (klasy czwarte) – prowadzić wewnętrzne pomiary wyników nauczania w oparciu o sprawdziany-testy, zwiększyć liczbę ćwiczeń ortograficznych, doposażyć klasopracownie w pomoce dydaktyczne; 3) matematyki (klasy drugie) – zwiększyć liczbę ćwiczeń z zakresu równań, działań pamięciowych, zadań z treścią, kontrolować zeszyty i dbać o estetykę pisma, zróżnicować pracę uczniów o różnym poziomie; 4) matematyka (klasy czwarte) – utrwalić kolejność działań na liczbach naturalnych, rozwiązywać więcej zadań tekstowych; 5) język angielski – systematycznie dokonywać oceny wiadomości i umiejętności uczniów, planować zgodnie z zarządzeniami liczbę godzin, wyposażyć szkołę w pomoce dydaktyczne; 6) język niemiecki – utrwalić liczbę mnogą rzeczowników i tworzenie zdań (klasy piąte), utrwalić komunikację w dialogu, systematycznie kontrolować zeszyty uczniowskie, zatrudniać nauczycieli mających uprawnienia do nauczania języka obcego, utrwalić czasowniki posiłkowe, formy osobowe czasowników w zdaniach, pisownię liczebników i odmianę czasowników, objąć przedmiot badaniem wyników nauczania w szkole; 7) język francuski – w praktyce szkolnej stosować testy wyboru, utrwalić formy gramatyczne z przeczeniem, objąć przedmiot badaniem wyników nauczania w szkole.

Deskryptory TESE: szkoła podstawowa, nauczanie języków obcych, matematyka, język ojczysty, postępy w nauce, polski, angielski, niemiecki, francuski
TESE descriptors: primary school, foreign language teaching, mathematics, mother tongue, study progress, Polish, English, German, French
Publikacje:
  • Berski, Z. (1993). Badanie wyników nauczania w szkołach podstawowych. Częstochowski Biuletyn Oświatowy, 5, 16-18.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"