BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wychowawcza i dydaktyczna rola teatrzyków dziecięcych w klasach początkowych
Instytucja:
Data: 1992
Badacz: Antonina Sypel
Abstrakt:

Celem badania było określenie roli teatrzyku dziecięcego w nauczaniu i wychowaniu dzieci w klasach początkowych. Posłużono się następującymi metodami: obserwacją ze skalowaniem, ankietą, wywiadem, analizą dokumentów, obserwacją. Ankietą objęto 54 nauczycieli nauczania początkowego z 23 szkół (18 wiejskich, pięć miejskich). Przeprowadzono wywiady z: siedmioma pracownikami domów kultury, ośmioma nauczycielami prowadzącymi teatrzyki, 99 uczestnikami zespołów teatralnych oraz 25 byłymi członkami zespołu Kukiełka z Supełka. Ponadto przeprowadzono obserwacje zainteresowania oglądanymi przedstawieniami wśród dzieci z klas trzecich. Wyniki badania potwierdziły założenie o dużej wartości teatrzyku dla nauczania oraz wychowania i pozwoliły sformułować następujące wnioski: 1) teatrzyk dziecięcy pozwala w sposób ciekawy dla uczniów realizować różnorodne zagadnienia programowe; 2) poprzez różne formy teatrzyku można doskonalić żywe słowo ucznia, wiązać technikę czytania z innymi zagadnieniami, kształcić i rozwijać wyobraźnię i fantazję, wpływać na rozwój zainteresowań czytelniczych, realizować różnorodne zadania wychowania estetycznego, wpływać na kształtowanie sprawności językowej, dostarczać przeżycia; 3) teatrzyk dziecięcy sprzyja procesom wychowawczym, spełnia funkcję kompensacyjną i terapeutyczną, umożliwia przeżywanie wartości moralnych, społecznych i estetycznych, kształci świadomą dyscyplinę, poczucie odpowiedzialności zbiorowej i indywidualnej oraz więzi koleżeńskiej, wychowuje przyszłego widza teatralnego.

Deskryptory TESE: edukacja teatralna, wychowanie dziecka, metoda nauczania, nauczyciel przedmiotów zintegrowanych, szkoła podstawowa
TESE descriptors: drama, child rearing, teaching method, generalist teacher, primary school
Publikacje:
  • Sypel, A. (1993). Wychowawcza i dydaktyczna rola teatrzyków dziecięcych w klasach początkowych. Hejnał Oświatowy, 3, 19-23.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"