Tytuł badania: |
Wychowawcza funkcja internetu |
Instytucja: |
|
Data: |
2006 |
Badacz: |
Henryk Noga |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na takie pytania jak: Czy rosnąca popularność Internetu wpływa na sposób spędzania przez dzieci wolnego czasu? Jaką opinię na temat Internetu mają ich rodzice? Jakie korzyści i zagrożenia wynikają z codziennego wykorzystywania tego medium? Oraz czy użytkownik zdaje sobie z nich sprawę? O uzupełnienie ankiet poproszono rodziców oraz uczniów trzech szkół podstawowych z gminy Żabno: Szkoły Podstawowej im. Stefanii Łąkiej w Gorzycach, Szkoły Podstawowej w Niecieczy oraz Szkoły Podstawowej w Sieradzy. Badaniem objęto 78 dzieci w wieku 12 i 13 lat, które uczęszczały do klasy piątej (43 osoby) i szóstej (36 osoby). Ponadto do zebrania materiału badawczego zastosowano także wywiad ukryty. Połowa uczniów używała internetu najczęściej w szkole. Sieć została także wskazana jako ulubiony sposób spędzania czasu przy komputerze (TIK). Większość respondentów spędzała w sieci do dwóch godzin w ciągu dnia (kilku ankietowanych zaznaczyło odpowiedź: pięć godzin dziennie). 26 osób wykorzystywało internet do zawierania nowych znajomości, a 24 uczniów wskazało komputer jako ulubiony spędzania wolnego czasu. Według większości rodziców czas spędzany przy komputerze jest przez nich ograniczany, jednak nie potwierdziły tego odpowiedzi uczniów, z których jedynie połowa potwierdziła taką kontrolę czasową. Zwrócono dodatkowo uwagę na częstsze nadzorowanie stron, z których korzystały dziewczynki niż chłopcy. |
Deskryptory TESE: |
technologia informacyjno-komunikacyjna, korzystanie z Internetu, komputer, sieć komputerowa, wypoczynek, wychowanie dziecka, relacje interpersonalne, kompetencje społeczne |
TESE descriptors: |
ICT, Internet usage, computer, computer network, leisure, child rearing, interpersonal relations, social competences |
Publikacje: |
- Noga, H. (2012). Wychowawcza funkcja Internetu. Wychowawca, 6, 5-8.
|