BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wychowawcza funkcja internetu
Instytucja:
Data: 2006
Badacz: Henryk Noga
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na takie pytania jak: Czy rosnąca popularność Internetu wpływa na sposób spędzania przez dzieci wolnego czasu? Jaką opinię na temat Internetu mają ich rodzice? Jakie korzyści i zagrożenia wynikają z codziennego wykorzystywania tego medium? Oraz czy użytkownik zdaje sobie z nich sprawę? O uzupełnienie ankiet poproszono rodziców oraz uczniów trzech szkół podstawowych z gminy Żabno: Szkoły Podstawowej im. Stefanii Łąkiej w Gorzycach, Szkoły Podstawowej w Niecieczy oraz Szkoły Podstawowej w Sieradzy. Badaniem objęto 78 dzieci w wieku 12 i 13 lat, które uczęszczały do klasy piątej (43 osoby) i szóstej (36 osoby). Ponadto do zebrania materiału badawczego zastosowano także wywiad ukryty. Połowa uczniów używała internetu najczęściej w szkole. Sieć została także wskazana jako ulubiony sposób spędzania czasu przy komputerze (TIK). Większość respondentów spędzała w sieci do dwóch godzin w ciągu dnia (kilku ankietowanych zaznaczyło odpowiedź: pięć godzin dziennie). 26 osób wykorzystywało internet do zawierania nowych znajomości, a 24 uczniów wskazało komputer jako ulubiony spędzania wolnego czasu. Według większości rodziców czas spędzany przy komputerze jest przez nich ograniczany, jednak nie potwierdziły tego odpowiedzi uczniów, z których jedynie połowa potwierdziła taką kontrolę czasową. Zwrócono dodatkowo uwagę na częstsze nadzorowanie stron, z których korzystały dziewczynki niż chłopcy.

Deskryptory TESE: technologia informacyjno-komunikacyjna, korzystanie z Internetu, komputer, sieć komputerowa, wypoczynek, wychowanie dziecka, relacje interpersonalne, kompetencje społeczne
TESE descriptors: ICT, Internet usage, computer, computer network, leisure, child rearing, interpersonal relations, social competences
Publikacje:
  • Noga, H. (2012). Wychowawcza funkcja Internetu. Wychowawca, 6, 5-8.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"