Abstrakt: |
Celem badania było określenie sposobów organizowania uroczystości szkolnych oraz ich roli dydaktyczno-wychowawczej. Przeprowadzono obserwacje przygotowań do uroczystości szkolnej ze szczególnym uwzględnieniem zachowań uczniów z pozycji aktora albo widza. Za pomocą ankiety próbowano zebrać opinie rodziców, nauczycieli i uczniów na temat roli takich uroczystości we współczesnej szkole. Przeanalizowano również rysunki dzieci, by stwierdzić, jak zmienia się osobowość uczniów pod wpływem uroczystości szkolnych. Analizie poddano także: plany pracy szkół, plany pracy wychowawczej i księgi protokołów z posiedzeń rad pedagogicznych. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że częstotliwość organizowania uroczystości szkolnych zależy w dużej mierze od lokalizacji placówki – w miastach uroczystości szkolne i klasowe odbywają się średnio od dwóch do trzech razy w miesiącu, a na wsi – średnio raz w miesiącu. Wykazano, że najczęstszymi formami uroczystości szkolnych były: apele, akademie, wieczornice, inscenizacje oraz teatrzyki. Zaobserwowano, że uroczystości szkolne wpływały na przeżycia: estetyczne i emocjonalne uczniów oraz pomagały w przezwyciężaniu tremy, rozwijały zainteresowania, a także stwarzały okazję do poznania ciekawych ludzi. W opinii nauczycieli uroczystości tego typu kształtowały kulturę osobistą, a zdaniem rodziców uczyły dzieci dyscypliny. |