Abstrakt: |
Celem badania było poznanie rzeczywistych zainteresowań i oczekiwań młodzieży uczęszczającej do 11 szkół średnich w Krakowie (LO, licea zawodowe, zespoły szkół zawodowych). Zastosowano test projekcyjny, w którym proszono o dokończenie zdań sygnalizujących różne czynności oraz pozytywny stosunek do nich. Analiza zainteresowań doprowadziła do wniosku, że młodzież cechowały kontakty oparte raczej na obcowaniu ze sztuką niż na jej tworzeniu i odtwarzaniu. Badani z liceów ogólnokształcących i zawodowych najchętniej i najczęściej wymieniali literaturę; u badanych z ZSZ literatura była na drugim miejscu, a na pierwszym znalazł się sport. Młodzież najczęściej czytała książki przygodowe (30%). Badani uważali, że przede wszystkim literatura pomaga w nauce i w życiu, kształtuje osobowość. Trzecie miejsce w skali ogólnej zajęły spotkania w grupie przyjaciół, czwarte miejsce – nauka języków obcych (najczęściej w liceach zawodowych i ogólnokształcących). Piąte miejsce zajęło kino, szóste – kolekcjonerstwo, siódme zajęły koncerty rockowe, ósme – teatr i wystawy, dziewiąte – taniec i śpiew, głównie w funkcji rozrywkowej (dyskoteki – 66,35%). Mało popularne były organizacje młodzieżowe; najmniejszym zainteresowaniem cieszyło się uczestnictwo w życiu politycznym. Na typ zainteresowań oprócz typu szkoły wpływ miały płeć (chłopcy częściej wybierali sport, dziewczęta częściej uczyły się języków obcych, chodziły do teatru i odwiedzały wystawy) i warunki społeczne. Teatr i naukę języków obcych częściej wybierali badani mający rodziców o wyższym wykształceniu. Młodzież z rodzin o średnim poziomie wykształcenia wybierała najczęściej literaturę i sport. Kino, kolekcjonerstwo i turystykę wybierała młodzież z rodzin o wykształceniu podstawowym. |