BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zainteresowania historyczne uczniów wyższych klas szkoły podstawowej
Data: 1993 – 1994
Badacz: Jan Trześniowski
Abstrakt:

Przedmiotem badania były zainteresowania historyczne uczniów wyższych klas szkoły podstawowej. W badaniu wzięli udział uczniowie klas siódmych i ósmych ze szkół podstawowych w różnych środowiskach województwa rzeszowskiego (wieś, małe miasto, duże miasto), a także nauczyciele. Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego. Wykorzystano takie techniki badawcze jak: ankieta, obserwacja, rozmowa, wywiad, swobodne wypowiedzi uczniów. Według badanych nauczycieli uczniowie najczęściej interesują się historią w klasie czwartej (około 50% wskazań), najmniej zaś w klasie szóstej (20-39% wskazań). Młodzież szczególnie interesuje się starożytnością, dziejami Piastów i Jagiellonów, drugą wojną światową. Do postaci darzonych największym zainteresowaniem przez uczniów – w opinii nauczycieli – należeli: Bolesław Chrobry, Stefan Czarniecki, Jan III Sobieski, Tadeusz Kościuszko, Romuald Traugutt, Józef Piłsudski, Wincenty Witos, Adolf Hitler. Nauczyciele przyznali, że uczniowie czasami przynoszą na lekcje historii różne pamiątki, np. stare banknoty, monety, dyplomy i in. Według nauczycieli na zainteresowanie uczniów historią mają wpływ takie czynniki jak: ciekawie prowadzone lekcje, włączanie uczniów do inscenizacji historycznych, stosowanie różnorodnych środków dydaktycznych, wykształcenie rodziców. Zniechęcają do historii takie czynniki jak: zbyt duża ilość informacji, obojętność wobec przeszłości, brak wyczerpujących informacji na dany temat. 57% badanych uczniów zadeklarowało, że lubią historię, 3% – że nie lubią, reszta traktuje historię tak samo jak inne przedmioty szkolne. 77% respondentów preferuje wykład jako metodę nauczania historii, a także dyskusję (42% wskazań), również lekcje z wykorzystaniem filmu albo audycji telewizyjnej (11%). Płeć nie różnicuje preferowanych metod nauczania poza dyskusją – 22% więcej dziewcząt niż chłopców woli taką formę przyswajania wiedzy historycznej. 33% respondentów uczy się historii, by uzyskać pozytywną ocenę, 32% ze względu na osobiste zainteresowania, 32% z przekonania, że każdy powinien znać historię, 27% dzięki ciekawie prowadzonym lekcjom, 9% ze względu na łatwość w opanowaniu materiału, 8% zaś z szacunku dla nauczyciela. 30% badanych uczniów najwyżej ceni postać Józefa Piłsudskiego (w tym 50% dziewcząt i 64% chłopców). Na kolejnych miejscach znaleźli się m.in.: Kazimierz Wielki (17%), Tadeusz Kościuszko (16%), Bolesław Chrobry (15%) i in. Badanie wykazało, że uczniowie w większości interesują się historią i lubią nauczanie historii w szkole. Duża wagę przywiązują do osoby nauczyciela przedmiotu, mniejszą zaś do środków dydaktycznych, którymi dysponuje placówka. Mimo pozytywnego stosunku do przedmiotu uczniowie nie bardzo interesują się historią poza szkołą (około 10-20%), z wyjątkiem filmów i audycji o tematyce historycznej. Uczniowie z miast interesują się przede wszystkim dziejami najnowszymi, uczniowie ze wsi – dziejami Polski za Piastów i Jagiellonów. Dziewczęta bardziej interesują się życiem codziennym, dziejami wielkich ludzi, chłopcy zaś – rozwojem techniki, wojnami, historią wojskowości.

Deskryptory TESE: historia, uczeń, Polska, polski, szkolnictwo podstawowe, postawa wobec szkoły, postępy w nauce
TESE descriptors: history, pupil, Poland, Polish, primary education, attitude towards school, study progress
Publikacje:
  • Trześniowski, J. (1996). Zainteresowania historyczne uczniów wyższych klas szkoły podstawowej. Wiadomości Historyczne, 4, 219-229.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"