Abstrakt: |
Celem badania była charakterystyka zainteresowań historycznych uczniów szkół podstawowych w województwie rzeszowskim. Badanie przeprowadzono w klasach V–VIII. Respondentów uczyło pięciu nauczycieli historii, a dwoje z nich miało wykształcenie wyższe magisterskie i pierwszy stopień specjalizacji zawodowej. W anonimowej ankiecie pytano uczniów o: osobisty stosunek do historii i lekcji z tego przedmiotu, ulubione działy, najbardziej wartościowe formy zdobywania wiedzy historycznej i ulubione formy pracy podczas lekcji historycznych. W badaniu uczestniczyło 167 uczniów. Tylko dla 4% ankietowanych lekcje historii nie były interesujące. Kilku uczniów uczyło się historii tylko po to, żeby zdobywać dobre oceny. 67% respondentów uważało, że lekcje historii są interesujące, i deklarowało, że je lubią. Wśród opinii uczniów zdarzały się i takie głosy, w których podkreślano rolę osobowości nauczyciela i sposobu prowadzenia lekcji: Lekcje są interesujące, nauczyciel jest O.K. – potrafi pomóc; Ponieważ lekcje są luźno prowadzone; Ponieważ lubię opowiadania nauczyciela; Ponieważ na nich jest miło i przyjemnie; Na lekcjach jest dużo humoru, nauczyciel ciekawie opowiada. Trzy osoby z siedmiu, które deklarowały, że nie lubią historii, lubiły mimo to same lekcje z tego przedmiotu. Dla 29% respondentów lekcje historii nie różniły się niczym od lekcji z innych przedmiotów, historia bowiem ich nie interesowała. Dla 47% ankietowanych najbardziej interesującym działem był ten o życiu ludzi pierwotnych. 42% uczniów preferowało okres drugiej wojny światowej. 35% badanych ciekawiła historia starożytna, 27% – dzieje Polaków pod zaborami. Dla 23% interesujący był okres panowania Jagiellonów. Czasami II Rzeczypospolitej interesowało się jedynie 4% uczniów. Płeć nie była czynnikiem różnicującym zainteresowanie poszczególnymi działami; chłopcy tylko nieco częściej wskazywali okres drugiej wojny światowej (61%). Osoby interesujące się życiem sławnych ludzi poproszono o podanie nazwisk. Padły następujące: Napoleon, Mikołaj Kopernik, Jan Sobieski, Władysław Łokietek, Krzysztof Kolumb, Tadeusz Kościuszko, Józef Stalin, Adolf Hitler, Lech Wałęsa, Władysław Sikorski, Maria Konopnicka i in. Dla 75 uczniów ulubioną formą zdobywania wiedzy historycznej były szkolne lekcje, dla siedmiu osób – szkolne zajęcia pozalekcyjne. 16% respondentów lubiło uczyć się ze szkolnych podręczników historii, tyle samo zdobywało wiedzę historyczną z powieści o takiej tematyce. 10% lubiło oglądać fabularne filmy historyczne, a 25% filmy dokumentalne. Cztery osoby słuchały nagrań radiowych. 9% respondentów deklarowało, że najciekawsze jest dla nich zdobywanie wiedzy historycznej dzięki programom komputerowym. 38% badanych lubiło zwiedzać zabytki, 25% muzea. |