BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zainteresowania grami sportowymi uczniów liceów ogólnokształcących Wrocławia
Instytucja:
Data: listopad 2011
Badacz: Krzysztof Kałużny, Małgorzata Kołodziej, Marek Popowczak, Andrzej Rokita, Marcin Ściślak
Abstrakt:

Przedmiotem badania były zainteresowania grami sportowymi wśród uczniów wrocławskich liceów ogólnokształcących. Sformułowano następujące pytania badawcze: jakimi grami sportowymi zainteresowani są uczniowie wybranych liceów ogólnokształcących we Wrocławiu; jakimi grami sportowymi zainteresowane są dziewczęta w klasach I, II i III; jakimi grami sportowymi zainteresowani są chłopcy w klasach I, II i III; czy zainteresowania grami sportowymi zależą od wieku i płci uczniów oraz szkoły. W badaniu uczestniczyło: 115 osób z I LO, 146 z II LO, 141 z IV LO, 138 z V LO, 167 z XVII LO oraz 82 z XXX LO; łącznie 787 licealistów, w tym 486 dziewcząt i 301 chłopców. Do zebrania materiału posłużono się kwestionariuszem ankiety Zainteresowania w zakresie aktywności ruchowej Froemela. W klasach pierwszych badmintonem interesowało się 17% dziewcząt i 3,7% chłopców, piłką ręczną – 9,9% dziewcząt i 7,1% chłopców; piłką nożną 5,3% dziewcząt i 35,4% chłopców; koszykówką – 11,7% dziewcząt i 3,7% chłopców; hokejem na lodzie – 4,7% dziewcząt i 3,7% chłopców; siatkonogą – ani jedna uczennica i 1,2% chłopców; siatkówką – 28,1% dziewcząt i 12,2% chłopców; softballem i baseballem – 1,2% dziewcząt i 2,4% chłopców; tenisem stołowym – 5,3% dziewcząt i 6,1% chłopców; tenisem ziemnym – 5,8% dziewcząt i 1,2% chłopców; piłką wodną – 1,7% dziewcząt i 3,7% chłopców. W klasach drugich badmintonem interesowało się 11,8% dziewcząt i 4,8% chłopców, piłką ręczną – 6,7% dziewcząt i 3,6% chłopców; piłką nożną 5,9% dziewcząt i 31,3% chłopców; koszykówką – 12,6% dziewcząt i 25,3% chłopców; hokejem na lodzie – 1,7% dziewcząt i 3,6% chłopców; siatkonogą – 0,8% dziewcząt i 2,4% chłopców; siatkówką – 42,9% dziewcząt i 8,4% chłopców; softballem i baseballem – ani jedna osoba; tenisem stołowym – 9,1% dziewcząt i 1,2% chłopców; tenisem ziemnym – 7,6% dziewcząt i 8,4% chłopców; piłką wodną – ani jedna uczennica i 2,4% chłopców. W klasach trzecich badmintonem interesowało się 34,8% dziewcząt i 5,8% chłopców, piłką ręczną – 1,9% dziewcząt i 3,5% chłopców; piłką nożną 6,7% dziewcząt i 55,6% chłopców; koszykówką – 12,4% dziewcząt i 17,4% chłopców; hokejem na lodzie – 1% dziewcząt i 1,2% chłopców; siatkonogą – 1,9% dziewcząt i 3,5% chłopców; siatkówką – 31,4% dziewcząt i 5,8% chłopców; softballem i baseballem – 0,9% dziewcząt i ani jeden uczeń; tenisem stołowym – 6,7% dziewcząt i 3,5% chłopców; tenisem ziemnym – 8,8% dziewcząt i 1,2% chłopców; piłką wodną – 2% dziewcząt i 3,4% chłopców. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że czynnikami różnicującymi zainteresowania poszczególnymi dyscyplinami sportowymi są: płeć oraz szkoła, do której uczęszczają uczniowie. Dlatego też należy zwrócić uwagę na odpowiednie programowanie zajęć wychowania fizycznego dla chłopców i dziewcząt, a także na odmienne prowadzenie zajęć w poszczególnych placówkach oświatowych.

Author's Keywords: physical education, interests, games sports, upper-secondary school student
Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, sprawność, sprzęt sportowy, zabawa, zajęcia rekreacyjne, zdrowie, młodzież
TESE descriptors: physical education, efficiency, sports equipment, play, leisure activities, health, youth
Publikacje:
  • Ściślak, M., Rokita, A., Popowczak, M., Kołodziej, M. i Kałużny, K. (2012). Zainteresowania grami sportowymi uczniów liceów ogólnokształcących Wrocławia. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 39, 149-158.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"