Abstrakt: |
W badaniu pytano o zainteresowania i oczekiwania nauczycieli oraz studentów wychowania technicznego co do realizacji programu nauczania ochrony i inżynierii środowiska. W ankiecie wzięło udział 52 studentów wychowania technicznego w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Krakowie i Punkcie Konsultacyjnym WSP w Tarnowie, w tym 15 osób ze studiów stacjonarnych i 37 z zaocznych; 16 kobiet i 36 mężczyzn. Zdaniem wszystkich ankietowanych na kierunku wychowanie techniczne powinny odbywać się zajęcia z ochrony środowiska. Pięć osób nie było w ogóle zainteresowanych udziałem w akcjach ekologicznych. Spośród pozostałych respondentów 23 osoby wzięłyby udział w sprzątaniu świata, dziewięć osób – w proteście przeciw budowie elektrowni atomowej. Osiem osób zadeklarowało uczestnictwo w proteście przeciw budowie wysypiska śmieci, siedem osób – w proteście przeciw budowie spalarni śmieci. Dwóch studentów protestowałoby przeciw budowie autostrady, a 30 ankietowanych włączyłoby się w tworzenie parku narodowego. W opinii 23 ankietowanych kształtowanie postaw przyjaznych środowisku trwałoby tylko jedno pokolenie. 16 osób jednak było zdania, że proces ten trwa dłużej. Sześciu studentów oceniło, że ich świadomość ekologiczna jest bardzo dobra, 20 – dobra, 22 – dostateczna. Jedna osoba uznała swoją świadomość za mierną. Dla badanych studentów najciekawsze były następujące zagadnienia realizowane podczas zajęć z ochrony środowiska: ekologiczne aspekty funkcjonowania gospodarstw domowych, chemiczne skażenia żywności, biologiczne i gospodarcze znaczenie lasów, zanieczyszczenia komunikacyjne i metody przeciwdziałania im. 13 osób interesowało się chemicznymi skażeniami żywności, 10 – ekologicznym funkcjonowaniem gospodarstw domowych, 10 – przyczynami i następstwami tworzenia się efektu cieplarnianego. |