Abstrakt: |
Beneficjentami projektu, mającego na celu dostosowanie procesu kształcenia do aktualnych potrzeb rynku pracy, byli uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół zawodowych, techników oraz szkół policealnych, a także nauczyciele przedmiotów zawodowych. W ramach projektu opracowano 131 modułowych programów nauczania oraz 3438 pakietów edukacyjnych (do 185 modułowych programów nauczania), które wdrożono do praktyki kształcenia zawodowego w celach: umożliwienia uczniom zdobycia odpowiednich kwalifikacji zawodowych, rozszerzenia oferty programowej szkół prowadzących kształcenie zawodowe, podnoszenia i doskonalenia kwalifikacji zawodowych w formach kursów szkolnych i pozaszkolnych. Opracowane programy nauczania oraz pakiety edukacyjne sukcesywnie przesyłano (na płytach CD i DVD) do placówek edukacyjnych w Polsce – O, CKP, CKU, CKPiU, OHP, ODDZ oraz szkół zawodowych. Kształcenie według modułowych programów nauczania pozwala na przygotowanie ucznia do takiej pracy, jaką będzie wykonywał w ramach zatrudnienia zawodowego, na integrację treści kształcenia z różnymi dyscyplinami wiedzy, stymulowanie aktywności intelektualnej, aktualizację wiedzy i szybkie przekwalifikowanie się. W kształceniu modułowym nacisk kładzie się na praktyczne treści nauczania, ściśle łączy się teorię z praktyką, większe znaczenie ma proces uczenia się niż proces nauczania, a umiejętności uzyskane w ramach modułu umożliwiają wykonywanie określonej pracy. |