BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przygotowanie innowacyjnych programów nauczania do kształcenia zawodowego
Instytucja:
Data: kwiecień 2004 – czerwiec 2008
Badacz: Krystyna Elżbieta Hejłasz
Abstrakt:

Beneficjentami projektu, mającego na celu dostosowanie procesu kształcenia do aktualnych potrzeb rynku pracy, byli uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół zawodowych, techników oraz szkół policealnych, a także nauczyciele przedmiotów zawodowych. W ramach projektu opracowano  131 modułowych programów nauczania oraz 3438 pakietów edukacyjnych (do 185 modułowych programów nauczania), które wdrożono do praktyki kształcenia zawodowego w celach: umożliwienia uczniom zdobycia odpowiednich kwalifikacji zawodowych, rozszerzenia oferty programowej szkół prowadzących kształcenie zawodowe, podnoszenia i doskonalenia kwalifikacji zawodowych w formach kursów szkolnych i pozaszkolnych. Opracowane programy nauczania oraz pakiety edukacyjne sukcesywnie przesyłano (na płytach CD i DVD) do placówek edukacyjnych w Polsce – O, CKP, CKU, CKPiU, OHP, ODDZ oraz szkół zawodowych. Kształcenie według modułowych programów nauczania pozwala na przygotowanie ucznia do takiej pracy, jaką będzie wykonywał w ramach zatrudnienia zawodowego, na integrację treści kształcenia z różnymi dyscyplinami wiedzy, stymulowanie aktywności intelektualnej, aktualizację wiedzy i szybkie przekwalifikowanie się. W kształceniu modułowym nacisk kładzie się na praktyczne treści nauczania, ściśle łączy się teorię z praktyką, większe znaczenie ma proces uczenia się niż proces nauczania, a umiejętności uzyskane w ramach modułu umożliwiają wykonywanie określonej pracy.

Deskryptory TESE: program nauczania, kształcenie i szkolenie zawodowe, przedmiot zawodowy, szkoła średnia o profilu zawodowym, kształcenie techniczne
TESE descriptors: curriculum, vocational education and training, vocationally-oriented course, vocational school, technical education
Publikacje:
  • Hejłasz, K.E. (2009). Innowacyjne programy kształcenia zawodowego. Meritum, 3. Pobrane z http://meritum.mscdn.pl/meritum/moduly/egzempl/14/14_37_abc.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"