BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozpoznanie uzdolnień uczniów w młodszym wieku szkolnym
Instytucja:
Data: 1989
Badacz: Danuta Kuszewska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w ceu odpowiedzi na następujące pytania: 1) Jakie rodzaje uzdolnień występują u dzieci wiejskich w wieku 7-9 lat?; 2) Czy wiek i płeć mają związek z rodzajem i częstotliwością występowania poszczególnych rodzajów uzdolnień? Badaniem objęto 192 uczniów klas początkowych ze szkół w województwie łódzkim. Posłużono się specjalnie do tego celu skonstruowanym kwestionariuszem Charakterystyka ucznia zdolnego, w którym zawarto opis cech dotyczący sześciu rodzajów uzdolnień: literackich, plastycznych, matematycznych, muzycznych, organizacyjnych oraz twórczych. Poziom uzdolnień rejestrowali na odpowiedniej skali nauczyciele. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że ponad połowa respondentów to uczniowie zdolni. Okazało się, że wśród badanych występowały wszystkie rodzaje uzdolnień, odnotowano jednak przewagę uzdolnień plastycznych, muzycznych, matematycznych oraz twórczych. Zaobserwowano ponadto wpływ wieku na poziom uzdolnień plastycznych dzieci siedmio-, ośmio- i dziewięcioletnich. Dodatkowno wykazano, że 56% uczniów uzdolnionych to dziewczynki. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że płeć wpływa na liczbę uzdolnień oraz na ich rodzaj (ale w niewielkim stopniu); a rodzaj uzdolnień rozwija się u dzieci w różnym natężeniu w zależności od płci.

Deskryptory TESE: uzdolniony uczeń, wiek umysłowy, rozwój poznawczy, obszar wiejski, szkolnictwo podstawowe, inteligencja, kreatywność
TESE descriptors: gifted pupil, mental age, cognitive development, rural area, primary education, intelligence, creativity
Publikacje:
  • Kuszewska, D. (1993). Rozpoznanie uzdolnień uczniów w młodszym wieku szkolnym. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Paedagogica et Psychologica, 30, 95-109.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"