Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w ceu odpowiedzi na następujące pytania: 1) Jakie rodzaje uzdolnień występują u dzieci wiejskich w wieku 7-9 lat?; 2) Czy wiek i płeć mają związek z rodzajem i częstotliwością występowania poszczególnych rodzajów uzdolnień? Badaniem objęto 192 uczniów klas początkowych ze szkół w województwie łódzkim. Posłużono się specjalnie do tego celu skonstruowanym kwestionariuszem Charakterystyka ucznia zdolnego, w którym zawarto opis cech dotyczący sześciu rodzajów uzdolnień: literackich, plastycznych, matematycznych, muzycznych, organizacyjnych oraz twórczych. Poziom uzdolnień rejestrowali na odpowiedniej skali nauczyciele. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że ponad połowa respondentów to uczniowie zdolni. Okazało się, że wśród badanych występowały wszystkie rodzaje uzdolnień, odnotowano jednak przewagę uzdolnień plastycznych, muzycznych, matematycznych oraz twórczych. Zaobserwowano ponadto wpływ wieku na poziom uzdolnień plastycznych dzieci siedmio-, ośmio- i dziewięcioletnich. Dodatkowno wykazano, że 56% uczniów uzdolnionych to dziewczynki. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że płeć wpływa na liczbę uzdolnień oraz na ich rodzaj (ale w niewielkim stopniu); a rodzaj uzdolnień rozwija się u dzieci w różnym natężeniu w zależności od płci. |