BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozpoznawanie i wspieranie kreatywności uczniów zadaniem nauczyciela wczesnej edukacji
Data: [2009]
Badacz: Jolanta Bonar
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza opinii nauczycieli wczesnej edukacji na temat obrazu idealnego ucznia. Próba liczyła 145 pedagogów zatrudnionych w Łodzi. Do zebrania materiału badawczego posłużono się kwestionariuszem opracowanym przez Renatę Wiechnik. Zadaniem respondentów było wybranie 10 spośród podanych 61 cech oraz przypisanie im wartości od 1 do 10. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami wykazano, że wśród najbardziej pożądanych cech znalazły się następujące: pracowity – 4,79, systematyczny – 3,15, ambitny – 2,96, obowiązkowy – 2,67, sumienny – 2,26, zdyscyplinowany – 2,33, przejawiający wysoką motywację do nauki szkolnej – 1,98, aktywny – 1,87, koleżeński – 1,84, o wysokiej kulturze osobistej – 1,70. Ponadto nauczycieli poproszono o wskazanie 10 cech, które ich zdaniem charakteryzują ucznia twórczego. Okazało się, że do najwyżej ocenionych należały takie cechy jak: pomysłowy – 5,78, o bogatej wyobraźni – 5,34, przejawiający giętkość i plastyczność myślenia – 4,38, oryginalny – 3,00, niezależny w myśleniu – 2,76, dociekliwy – 2,68, samodzielny w rozwiązywaniu problemów – 2,51, aktywny – 2,18, zadający nietypowe pytania – 2,05, spostrzegawczy – 2,02.

Deskryptory TESE: nauczyciel, zawód nauczyciela, nauczanie, edukacja artystyczna, kształcenie na poziomie elementarnym, uczeń, kreatywność, uzdolniony
TESE descriptors: teacher, teaching profession, teaching, art education, basic education, pupil, creativity, gifted
Publikacje:
  • Bonar, J. (2011). Rozpoznawanie i wspieranie kreatywności uczniów zadaniem nauczyciela wczesnej edukacji. W: J. Bonar (red.), Nauczyciel wczesnej edukacji. Oczekiwania społeczne i praktyka edukacyjna (s. 133-148). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"