Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza opinii nauczycieli wczesnej edukacji na temat obrazu idealnego ucznia. Próba liczyła 145 pedagogów zatrudnionych w Łodzi. Do zebrania materiału badawczego posłużono się kwestionariuszem opracowanym przez Renatę Wiechnik. Zadaniem respondentów było wybranie 10 spośród podanych 61 cech oraz przypisanie im wartości od 1 do 10. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami wykazano, że wśród najbardziej pożądanych cech znalazły się następujące: pracowity – 4,79, systematyczny – 3,15, ambitny – 2,96, obowiązkowy – 2,67, sumienny – 2,26, zdyscyplinowany – 2,33, przejawiający wysoką motywację do nauki szkolnej – 1,98, aktywny – 1,87, koleżeński – 1,84, o wysokiej kulturze osobistej – 1,70. Ponadto nauczycieli poproszono o wskazanie 10 cech, które ich zdaniem charakteryzują ucznia twórczego. Okazało się, że do najwyżej ocenionych należały takie cechy jak: pomysłowy – 5,78, o bogatej wyobraźni – 5,34, przejawiający giętkość i plastyczność myślenia – 4,38, oryginalny – 3,00, niezależny w myśleniu – 2,76, dociekliwy – 2,68, samodzielny w rozwiązywaniu problemów – 2,51, aktywny – 2,18, zadający nietypowe pytania – 2,05, spostrzegawczy – 2,02. |