Obserwuj
Tytuł badania: |
Rozpoznanie problemów uczniów szkół województwa mazowieckiego (2011) |
Typ badania: |
cykliczne |
Instytucja: |
|
Data: |
luty 2011 – marzec 2011 |
Badacz: |
Bożena Adamus |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzone w 2011 roku przez Kuratorium Oświaty w Warszawie jest kontynuacją badania z roku 2003, w którym diagnozowano zagrożenia występujące w szkołach województwa mazowieckiego. Celem badania z 2011 roku było rozpoznanie problemów młodzieży uczęszczającej do szkół województwa mazowieckiego. Do wypełnienia ankiety (tzw. karty monitorowania zagrożeń) zaproszono 1662 dyrektorów szkół z województwa mazowieckiego. Badanie odbyło się na przełomie lutego i marca 2011 roku. Pytania dotyczyły występowania zjawiska przemocy w szkole, używania przez uczniów substancji psychoaktywnych, stosowania przez dyrekcję programów zapobiegawczych i współpracy w zwalczaniu zjawisk niepożądanych z różnego rodzaju instytucjami. Wyniki badania pokazują niepokojące zjawisko wzrostu przemocy fizycznej i psychicznej w szkołach oraz używania substancji psychoaktywnych. Problemem w szkołach, w których pracowali respondenci, były także wagary. Badani wskazywali również na nieprawidłowości w środowisku rodzinnym uczniów. Niewydolność wychowawczą rodziców obserwowano w 66,5%-93,8% badanych szkół. Od 61,5% do 87,0% wymieniało zaniedbywanie dzieci przez rodziców. Jako zagrożenie większość dyrektorów traktowała bezrobocie rodziców, skutkujące m.in. niedostosowaniem społecznym młodzieży. Badacze, poza podsumowaniem, sporządzili także wnioski i rekomendacje dla dyrektorów szkół województwa mazowieckiego.
|
Deskryptory TESE: |
młodzież, przemoc szkolna, krzywdzenie dzieci, narkomania, profilaktyka, dyrektor szkoły, relacje międzygrupowe |
TESE descriptors: |
youth, bullying, child abuse, drug abuse, prevention, headteacher, intergroup relations |
Publikacje: |
- Adamus, B. (oprac.). (2011). Rozpoznanie problemów uczniów szkół województwa mazowieckiego – 2011 r. Pobrane z http://www.kuratorium.waw.pl/pl/news/2682/rozpoznanie-zagrożeń-w-szkołach-województwa-mazowieckiego-2011-r.html
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.