BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozpoznanie problemów uczniów szkół województwa mazowieckiego (2011)
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: luty 2011 – marzec 2011
Badacz: Bożena Adamus
Abstrakt:

Badanie przeprowadzone w 2011 roku przez Kuratorium Oświaty w Warszawie jest kontynuacją badania z roku 2003, w którym diagnozowano zagrożenia występujące w szkołach województwa mazowieckiego. Celem badania z 2011 roku było rozpoznanie problemów młodzieży uczęszczającej do szkół województwa mazowieckiego. Do wypełnienia ankiety (tzw. karty monitorowania zagrożeń) zaproszono 1662 dyrektorów szkół z województwa mazowieckiego. Badanie odbyło się na przełomie lutego i marca 2011 roku. Pytania dotyczyły występowania zjawiska przemocy w szkole, używania przez uczniów substancji psychoaktywnych, stosowania przez dyrekcję programów zapobiegawczych i współpracy w zwalczaniu zjawisk niepożądanych z różnego rodzaju instytucjami. Wyniki badania pokazują niepokojące zjawisko wzrostu przemocy fizycznej i psychicznej w szkołach oraz używania substancji psychoaktywnych. Problemem w szkołach, w których pracowali respondenci, były także wagary. Badani wskazywali również na nieprawidłowości w środowisku rodzinnym uczniów. Niewydolność wychowawczą rodziców obserwowano w 66,5%-93,8% badanych szkół. Od 61,5% do 87,0% wymieniało zaniedbywanie dzieci przez rodziców. Jako zagrożenie większość dyrektorów traktowała bezrobocie rodziców, skutkujące m.in. niedostosowaniem społecznym młodzieży. Badacze, poza podsumowaniem, sporządzili także wnioski i rekomendacje dla dyrektorów szkół województwa mazowieckiego.
 

Deskryptory TESE: młodzież, przemoc szkolna, krzywdzenie dzieci, narkomania, profilaktyka, dyrektor szkoły, relacje międzygrupowe
TESE descriptors: youth, bullying, child abuse, drug abuse, prevention, headteacher, intergroup relations
Publikacje:
  • Adamus, B. (oprac.). (2011). Rozpoznanie problemów uczniów szkół województwa mazowieckiego – 2011 r. Pobrane z http://www.kuratorium.waw.pl/pl/news/2682/rozpoznanie-zagrożeń-w-szkołach-województwa-mazowieckiego-2011-r.html
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"