Tytuł badania: |
Różnice w zakresie funkcjonowania wyobraźni wizualnej studentów z uzdolnieniami plastycznymi i muzycznymi |
Data: |
[1990] |
Badacz: |
Hanna Bednarek |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania były różnice w zakresie funkcjonowania wyobraźni wizualnej wśród studentów uzdolnionych plastycznie i muzycznie. Szukano odpowiedzi na następujące pytania badawcze: 1) Czy techniki zastosowane w niniejszych badaniach wyobraźni wizualnej badają ten sam aspekt procesu wyobraźni? 2) Czy płeć jest czynnikiem różnicującym badaną grupę w zakresie funkcjonowania wyobraźni wizualnej? 3) Czy istnieją różnice w zakresie funkcjonowania wyobraźni wizualnej w zależności od uzdolnień typu muzycznego i typu plastycznego? 4) Czy występują różnice indywidualne w zakresie funkcjonowania wyobraźni wizualnej muzyków i plastyków ze względu na rozwiązywanie poszczególnych zadań testu? Przebadano łącznie: 30 studentów PWSSP w Łodzi z pierwszego roku grafiki oraz drugiego roku Wydziału Plastycznego (grupa eksperymentalna) oraz 30 studentów pierwszego roku wychowania muzycznego na Uniwersytecie Łódzkim (grupa kontrolna). Wykorzystano następujące narzędzia badawcze: test Wyobraźnia przestrzenna (Test Cegieł), Test Kwadratów, Test OTK, Test Figur Ukrytych H. Witkina. Analiza danych zebranych podczas badania wykazała, że plastycy uzyskali lepsze wyniki w Teście Cegieł niż muzycy. Test OTK oraz Test Kwadratów nie różnicują obu grup pod względem wyobraźni przestrzennej. W Teście Cegieł kobiety uzdolnione plastycznie wypadły lepiej niż kobiety uzdolnione muzycznie. Istnieje także tendencja do osiągania lepszych wyników przez mężczyzn uzdolnionych muzycznie i plastycznie. Na podstawie wyników badania sformułowano następujące wnioski: wykorzystane narzędzia badawcze mogą być stosowane do badań nad różnymi aspektami wyobraźni wizualnej; można wstępnie założyć, że mężczyźni lepiej wypadają pod względem funkcjonowania wyobraźni wizualnej, jednak hipoteza ta wymaga dodatkowych analiz; respondenci uzdolnieni muzycznie poświęcali więcej czasu na wykonanie zadań testowych niż ich rówieśnicy uzdolnieni plastycznie; wyobraźnia wizualna może być jednym z wielu wskaźników uzdolnień plastycznych. |
Deskryptory TESE: |
uzdolniony uczeń, edukacja muzyczna, edukacja artystyczna, edukacja plastyczna, szkoła wyższa, muzyka |
TESE descriptors: |
gifted pupil, music education, art education, drawing, higher education, music |
Publikacje: |
- Bednarek, H. (1993). Różnice w zakresie funkcjonowania wyobraźni wizualnej studentów z uzdolnieniami plastycznymi i muzycznymi. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Paedagogica et Psychologica, 32, 63-77.
|