BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Różnice w zapamiętywaniu fabuły bajki telewizyjnej i opowiadanej, występujące u dzieci w wieku przedszkolnym
Data: [2000]
Badacz: Małgorzata Młynarska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji następujących hipotez: 1) Wśród dzieci przedszkolnych występują różnice w zapamiętywaniu fabuły bajki związane z cechami przekazu. 2) Bajka telewizyjna nie jest lepiej zapamiętywana przez dzieci przedszkolne niż bajka opowiadana. 3) Poziom zapamiętywania przez dzieci przedszkolne bajki telewizyjnej zależy od występowania w niej dialogów. Badaniem objęto 30 dzieci w wieku 5-6 lat, które uczęszczały na zajęcia do Przedszkola nr 15 we Wrocławiu. Respondentów podzielono na dwie grupy po 15 osób (wszystkie dzieci uczestniczące w badaniu były w normie rozwojowej oraz sprawne percepcyjnie i ruchowo, a także posiadały dobrze rozwinięte umiejętności mówienia). W pierwsze grupie słuchano bajki o Koziołku Matołku i oglądano bajkę o Pszczółce Mai. W drugiej z kolei oglądano bajkę o Koziołku Matołku i słuchano bajki o Pszczółce Mai. Każde dziecko po obejrzeniu i wysłuchaniu bajek poproszono o opowiedzenie treści. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że zdolność zapamiętywania wydarzeń zawartych w bajkach zależała od cech przekazu. Okazało się, że bajki opowiadane były zapamiętywane podobnie jak bajki oglądane, jeśli te drugie zawierały dialogi. W przypadku braku dialogów badane dzieci lepiej zapamiętywały bajkę opowiadaną.

Deskryptory TESE: wiek, dziecko, rozwój dziecka, opieka nad dzieckiem, środki masowego przekazu
TESE descriptors: age, child, child development, childcare, mass media
Publikacje:
  • Młynarska, M. (2002). Różnice w zapamiętywaniu fabuły bajki telewizyjnej i opowiadanej, występujące u dzieci w wieku przedszkolnym. Kwartalnik Pedagogiczny, 3-4, 143-156.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"