Tytuł badania: |
Różnice w zapamiętywaniu fabuły bajki telewizyjnej i opowiadanej, występujące u dzieci w wieku przedszkolnym |
Data: |
[2000] |
Badacz: |
Małgorzata Młynarska |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji następujących hipotez: 1) Wśród dzieci przedszkolnych występują różnice w zapamiętywaniu fabuły bajki związane z cechami przekazu. 2) Bajka telewizyjna nie jest lepiej zapamiętywana przez dzieci przedszkolne niż bajka opowiadana. 3) Poziom zapamiętywania przez dzieci przedszkolne bajki telewizyjnej zależy od występowania w niej dialogów. Badaniem objęto 30 dzieci w wieku 5-6 lat, które uczęszczały na zajęcia do Przedszkola nr 15 we Wrocławiu. Respondentów podzielono na dwie grupy po 15 osób (wszystkie dzieci uczestniczące w badaniu były w normie rozwojowej oraz sprawne percepcyjnie i ruchowo, a także posiadały dobrze rozwinięte umiejętności mówienia). W pierwsze grupie słuchano bajki o Koziołku Matołku i oglądano bajkę o Pszczółce Mai. W drugiej z kolei oglądano bajkę o Koziołku Matołku i słuchano bajki o Pszczółce Mai. Każde dziecko po obejrzeniu i wysłuchaniu bajek poproszono o opowiedzenie treści. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że zdolność zapamiętywania wydarzeń zawartych w bajkach zależała od cech przekazu. Okazało się, że bajki opowiadane były zapamiętywane podobnie jak bajki oglądane, jeśli te drugie zawierały dialogi. W przypadku braku dialogów badane dzieci lepiej zapamiętywały bajkę opowiadaną. |
Deskryptory TESE: |
wiek, dziecko, rozwój dziecka, opieka nad dzieckiem, środki masowego przekazu |
TESE descriptors: |
age, child, child development, childcare, mass media |
Publikacje: |
- Młynarska, M. (2002). Różnice w zapamiętywaniu fabuły bajki telewizyjnej i opowiadanej, występujące u dzieci w wieku przedszkolnym. Kwartalnik Pedagogiczny, 3-4, 143-156.
|