BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Różnicowanie kontekstu społecznego wypowiedzi przez dzieci lekko upośledzone umysłowo
Instytucja:
Data: wrzesień 1991 – 1991
Badacz: Józefa Bałachowicz
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na pytania: w jakim zakresie uczniowie klas II-IV szkoły podstawowej dla lekko upośledzonych umysłowo uwzględniają kontekst sytuacyjny, wypowiadając się na temat obrazka; jakie jest nasycenie tekstu tworzonego przez te dzieci różnymi kategoriami informacyjnymi; jakich strategii używały dzieci w przekazywaniu informacji na temat obrazka tematycznego; w jakim stopniu struktura tekstu wytworzonego przez dzieci upośledzone umysłowo jest odbiciem sytuacji komunikowania się. Materiał badawczy stanowiło 150 tekstów narracyjnych na temat obrazków uczniów klas II-IV szkoły podstawowej dla lekko upośledzonych umysłowo (75 uczniów, po 25 z klasy; 56,2% chłopców; wiek 8;8-13;6; iloraz inteligencji 52-75); 75 opowiadań zarejestrowano w sytuacji wspólnej percepcji obrazka przez dziecko i osobę dorosłą, 75 w sytuacji percepcji przez samo dziecko. Analiza tekstów wykazała, że dzieci są zdolne do rozumienia kontekstu sytuacyjnego procesu przekazywania informacji. W sytuacji wspólnej percepcji wraz z wiekiem rosła liczba pojawiających się w tekstach kategorii informacyjnych; w klasie czwartej nadal dominowało wyliczanie przedmiotów, ale połączone z ich charakterystyką i charakterystyką zdarzeń. Teksty konstruowane w sytuacji percepcji izolowanej były pełniejsze, bogatsze treściowo i lepiej ustrukturyzowane; dzieci przechodziły od wyliczania obiektów i czynności do charakteryzowania, wyjaśniania i oceniania; do konstruowania używały raczej strategii opisu i dopełniania niż wyliczania obiektów; używały więcej konstrukcji językowych; w klasie czwartej odnotowano wyraźną przewagę kategorii charakteryzujących obiekty i uzupełniających treść obrazka. Wyniki wskazują, że w sytuacji komunikacji interpersonalnej dzieci upośledzone umysłowo w stopniu lekkim potrafią uwzględnić kontekst sytuacyjny, korzystać z własnych sprawności językowych do przekazywania informacji w skuteczny sposób.

Deskryptory TESE: niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie, umiejętności komunikowania się, kompetencje językowe, szkoła specjalna, dziecko, zachowania społeczne, komunikacja werbalna
TESE descriptors: intellectual disability, disability, communicative competences, language skills, special school, child, social behaviour, verbal communication
Publikacje:
  • Bałachowicz, J. (1996). Różnicowanie kontekstu społecznego wypowiedzi przez dzieci lekko upośledzone umysłowo. Kwartalnik Polskiej Psychologii Rozwojowej, 2/3, 99-107.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"