BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wychowankowie o swoich życiowych planach
Data: luty 1991 – marzec 1991
Badacz: Wiesława Walc
Abstrakt:

Celem badania było uzyskanie obrazu dążeń życiowych wychowanków domów dziecka. Badanie objęło 38 wychowanków w wieku 14-20 lat (w tym 15 dziewcząt i 23 chłopców; 25 uczniów szkoły podstawowej i 13 szkoły zasadniczej; sierotę, siedem półsierot i 30 dzieci posiadających oboje rodziców) trzech domów dziecka: Państwowego Domu Dziecka w Rzeszowie (14 osób), Państwowego Domu Dziecka nr 1 i nr 3 w Przemyślu (12 osób). W badaniu wykorzystano ankietę, wywiad i analizę dokumentów. Do ustalenia celów życiowych i ich hierarchii posłużono się jednym pytaniem otwartym i jednym zamkniętym z kafeterią celów do uporządkowania według ważności. Wyniki badania ujawniły, że respondenci zwykle odpowiadali na pytanie otwarte jednym zdaniem, a wśród wymienionych celów dominowały: założenie rodziny, zdobycie zawodu i posiadanie własnego mieszkania. Chłopcy częściej dążyli do zdobycia zawodu i dobrej pracy, a dziewczęta do założenia rodziny. Hierarchia najważniejszych celów, wyznaczona przez badanych, wyglądała następująco: udane i szczęśliwe życie rodzinne, spokojne i wygodne życie bez kłopotów i większych problemów, interesujący zawód i udana praca. W hierarchii najmniej ważnych celów na pierwszym miejscu znalazła się działalność polityczna, następnie zdobycie sławy, odniesienie głośnego sukcesu i zdobycie majątku. Na pytanie, jak zamierzają osiągnąć stawiane sobie cele, badani z reguły nie umieli odpowiedzieć, bo jeszcze się nad tym nie zastanawiali. Chłopcy podkreślali, że chcą realizować swoje plany uczciwie, by nie popadać w konflikt z prawem. Wszyscy chłopcy deklarowali chęć założenia rodziny, wśród dziewcząt jedna chciała zostać zakonnicą, trzy zaś jeszcze nie podjęły decyzji. Wychowankowie chcieli założyć rodzinę spokojną, dobrą, szczęśliwą, bezkonfliktową, bez nałogów i bójek. Dziewczęta deklarowały, że ich przyszły mąż powinien być przede wszystkim niepijący i niepalący, inteligentny, kochający, przystojny, z poczuciem humoru, uczciwy i pracowity. Chłopcy chcieli, żeby ich żona była dobra, ładna, kochająca, mądra, pracowita, inteligentna, niepijąca i niepaląca. Istotniejsza niż dla dziewcząt była dla nich uroda małżonki. W swoich planach edukacyjnych badani preferowali krótki cykl kształcenia i wybierali najczęściej zasadniczą szkołę zawodową. Chłopcy deklarowali chęć pracy w zawodzie mechanika samochodowego i murarza-tynkarza, a dziewczęta – krawcowej i fryzjerki. Czynnikiem decydującym o wyborze zawodu były dla większości zainteresowania, choć badani interesowali się przede wszystkim sportem, muzyką i tańcem. Wychowankowie raczej nie pragnęli bogactwa, lecz możliwości utrzymania rodziny i zaspokojenia podstawowych potrzeb. Ponad połowa badanych wierzyła, że zrealizuje większość swoich planów i że będzie to zależeć od ich wysiłku oraz od sprzyjających okoliczności (15 osób stwierdziło, że wyłącznie od ich wysiłku).

Deskryptory TESE: dzieci w placówkach opiekuńczych, postawa, planowanie edukacji, kształcenie i szkolenie zawodowe, rodzina, praca
TESE descriptors: children in public care, attitude, educational planning, vocational education and training, family, labour
Publikacje:
  • Walc, W. (1992). Wychowankowie o swoich życiowych planach. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 9, 396-399.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"