BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Postawy rodzicielskie a osiągnięcia dziecka w nauce
Data: 1992
Badacz: Krzysztof Kotlarski
Abstrakt:

Celem badania było określenie związku pomiędzy postawami rodziców a wynikami w uczeniu się dzieci. Badaniem objęto dobrane losowo klasy ósme z kilku poznańskich szkół podstawowych. Klasy ósme wybrano ze względu na to, że efekt oddziaływania postaw rodzicielskich jest wtedy nadal dość intensywny, a młodzież musi na podstawie wyników w nauce podejmować dalsze decyzje edukacyjne, na które w pośredni sposób wpływ postaw rodzicielskich również rzutuje. Do badania najpierw wyselekcjonowano uczniów uczących się bardzo dobrze (średnia ocen w klasie siódmej: 4,7 i więcej) i przeciętnie (średnia ocen 3,2 i mniej). Każdy uczeń musiał spełniać warunek posiadania obojga rodziców; jeśli pochodził z rodziny zrekonstruowanej, rodzic musiał pełnić swoją funkcję co najmniej pięć lat. Ostatecznie badaniem objęto rodziców wyłonionych grup: 25 chłopców i 25 dziewcząt dobrze uczących się oraz 25 chłopców i 25 dziewcząt uczących się przeciętnie. Zastosowano Kwestionariusz do badania postaw rodzicielskich M. Ziemskiej. Wyniki potwierdziły, że postawy rodzicielskie mają związek z wynikami w uczeniu się u dzieci. Rodzice uczniów dobrze uczących się przejawiali postawy korzystniejsze wychowawczo wobec swoich dzieci niż rodzice uczniów przeciętnych – były one spójne i konsekwentne.
 

Author's Keywords: education, parental attitude, school achievements
Deskryptory TESE: relacja rodzice – dziecko, efekt uczenia się, postawa, wychowanie dziecka, rodzice, uczeń
TESE descriptors: parent-child relation, learning outcome, attitude, child rearing, parents, pupil
Publikacje:
  • Kotlarski, K. (1994). Postawy rodzicielskie a osiągnięcia dziecka w nauce. Kultura i Edukacja, 1, 111-120.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"