BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Postawy rodzicielskie a osiągnięcia szkolne uczniów z rodzin cywilnych i wojskowych
Data: 2001
Badacz: Elżbieta Sałata, Katarzyna Zboch
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy związku postaw rodzicielskich w środowisku rodzin wojskowych i cywilnych z postępami w nauce dzieci z tych środowisk. W badaniu wzięło udział 59 uczniów uczęszczających do piątych i szóstych klas szkoły podstawowej na terenie osiedla wojskowego w Radomiu. Ogółem w placówce podczas badania uczyło się 196 dzieci oraz pracowało 17 nauczycielek (w tym dyrektor). Przeważającą większość uczniów stanowiły dzieci wojskowych mieszkające na terenie osiedla, z kolei dzieci z rodzin cywilnych zamieszkiwały obszar podmiejski. Wśród badanych 30 osób wychowywało się w środowisku wojskowym (RW), 28 w środowisku cywilnym (RC) oraz jedna osoba w rodzinie pracowników wojskowych. W badaniu poza ankietą posłużono się także analizą dokumentacji szkolnej. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że lepsze wyniki szkolne osiągali ankietowani z rodzin wojskowych. Wykazano, że wysokie średnie (w granicach 4,01 – 6,0) uzyskiwało 59,9% uczniów z grupy RW, natomiast z grupy RC – 34,5%. Niskie wyniki szkolne (średnia poniżej 3,0) dotyczyły odpowiednio 3% i 17,2% badanych. Ponadto okazało się, że 83,5% rodziców ze środowiska wojskowego stawiało dziecku wymagania odpowiednie do możliwości, wśród rodziców ze środowiska cywilnego ten odsetek wynosił 58,8%. Zawyżone wymagania odnotowano w przypadku 6,6% rodziców RW. Dodatkowo odnotowano brak jakichkolwiek wymagań u 41,2% rodziców RC.

Deskryptory TESE: rodzina, rodzice, środowisko społeczno-kulturowe, postawa, postawa wobec szkoły, postępy w nauce, efekt uczenia się, proces uczenia się, uczenie się, relacja rodzice – dziecko
TESE descriptors: family, parents, socio-cultural environment, attitude, attitude towards school, study progress, learning outcome, learning process, learning, parent-child relation
Publikacje:
  • Sałata, E. i Zboch, K. (2002). Postawy rodzicielskie a osiągnięcia szkolne uczniów z rodzin cywilnych i wojskowych. Prace Naukowe. Pedagogika/Politechnika Radomska im. K. Pułaskiego, 1, 63-72.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"