Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy związku postaw rodzicielskich w środowisku rodzin wojskowych i cywilnych z postępami w nauce dzieci z tych środowisk. W badaniu wzięło udział 59 uczniów uczęszczających do piątych i szóstych klas szkoły podstawowej na terenie osiedla wojskowego w Radomiu. Ogółem w placówce podczas badania uczyło się 196 dzieci oraz pracowało 17 nauczycielek (w tym dyrektor). Przeważającą większość uczniów stanowiły dzieci wojskowych mieszkające na terenie osiedla, z kolei dzieci z rodzin cywilnych zamieszkiwały obszar podmiejski. Wśród badanych 30 osób wychowywało się w środowisku wojskowym (RW), 28 w środowisku cywilnym (RC) oraz jedna osoba w rodzinie pracowników wojskowych. W badaniu poza ankietą posłużono się także analizą dokumentacji szkolnej. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że lepsze wyniki szkolne osiągali ankietowani z rodzin wojskowych. Wykazano, że wysokie średnie (w granicach 4,01 – 6,0) uzyskiwało 59,9% uczniów z grupy RW, natomiast z grupy RC – 34,5%. Niskie wyniki szkolne (średnia poniżej 3,0) dotyczyły odpowiednio 3% i 17,2% badanych. Ponadto okazało się, że 83,5% rodziców ze środowiska wojskowego stawiało dziecku wymagania odpowiednie do możliwości, wśród rodziców ze środowiska cywilnego ten odsetek wynosił 58,8%. Zawyżone wymagania odnotowano w przypadku 6,6% rodziców RW. Dodatkowo odnotowano brak jakichkolwiek wymagań u 41,2% rodziców RC. |