Tytuł badania: |
Postawy rodzicielskie a poczucie umiejscowienia kontroli u uczniów szkoły podstawowej dla lekko upośledzonych umysłowo |
Instytucja: |
|
Data: |
1994 |
Badacz: |
Piotr Majewicz, Adam Mikrut |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie związku między postawami rodzicielskimi a poczuciem umiejscowienia kontroli u uczniów szkoły podstawowej dla lekko upośledzonych umysłowo. W badaniu uczestniczyło 30 dzieci (15 dziewcząt i 15 chłopców) w wieku od 13 do 16 lat oraz 28 matek i 25 ojców. Wyniki badania ujawniły, że u matek i ojców osób upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim dominowały postawy niepożądane i umiarkowanie niepożądane. Tendencja do ujawniania negatywnych postaw wychowawczych była wyraźniejsza u ojców niż matek. 60% uczniów charakteryzowało się wewnętrznym umiejscowieniem poczucia kontroli zdarzeń. Okazało się, że im wyższe było poczucie bezradności u rodziców, ich bezsilności wobec problemów wychowawczych, tym silniej dzieci odczuwały zewnętrzne umiejscowienie kontroli (zwłaszcza dziewczęta). Stwierdzono ponadto, że im większe natężenie górowania u ojców, tym silniejsza tendencja do wewnętrznego umiejscowienia poczucia kontroli zdarzeń, zwłaszcza u córek. Skłonność do górowania w postawach ojców może kształtować też pozytywne przejawy zachowania u dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. |
Autorskie słowa kluczowe: |
postawy rodzicielskie |
Deskryptory TESE: |
upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, specjalne potrzeby edukacyjne, relacja rodzice – dziecko, rodzice, uczestnictwo rodziców |
TESE descriptors: |
disability, intellectual disability, special educational needs, parent-child relation, parents, parent participation |
Publikacje: |
- Mikrut, A. i Majewicz, P. (1997). Postawy rodzicielskie a poczucie umiejscowienia kontroli u uczniów szkoły podstawowej dla lekko upośledzonych umysłowo. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 8, 383-393.
|