BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Postawy rodzicielskie a poczucie umiejscowienia kontroli u uczniów szkoły podstawowej dla lekko upośledzonych umysłowo
Instytucja:
Data: 1994
Badacz: Piotr Majewicz, Adam Mikrut
Abstrakt:

Celem badania było określenie związku między postawami rodzicielskimi a poczuciem umiejscowienia kontroli u uczniów szkoły podstawowej dla lekko upośledzonych umysłowo. W badaniu uczestniczyło 30 dzieci (15 dziewcząt i 15 chłopców) w wieku od 13 do 16 lat oraz 28 matek i 25 ojców. Wyniki badania ujawniły, że u matek i ojców osób upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim dominowały postawy niepożądane i umiarkowanie niepożądane. Tendencja do ujawniania negatywnych postaw wychowawczych była wyraźniejsza u ojców niż matek. 60% uczniów charakteryzowało się wewnętrznym umiejscowieniem poczucia kontroli zdarzeń. Okazało się, że im wyższe było poczucie bezradności u rodziców, ich bezsilności wobec problemów wychowawczych, tym silniej dzieci odczuwały zewnętrzne umiejscowienie kontroli (zwłaszcza dziewczęta). Stwierdzono ponadto, że im większe natężenie górowania u ojców, tym silniejsza tendencja do wewnętrznego umiejscowienia poczucia kontroli zdarzeń, zwłaszcza u córek. Skłonność do górowania w postawach ojców może kształtować też pozytywne przejawy zachowania u dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim.

Autorskie słowa kluczowe: postawy rodzicielskie
Deskryptory TESE: upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, specjalne potrzeby edukacyjne, relacja rodzice – dziecko, rodzice, uczestnictwo rodziców
TESE descriptors: disability, intellectual disability, special educational needs, parent-child relation, parents, parent participation
Publikacje:
  • Mikrut, A. i Majewicz, P. (1997). Postawy rodzicielskie a poczucie umiejscowienia kontroli u uczniów szkoły podstawowej dla lekko upośledzonych umysłowo. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 8, 383-393.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"