BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciele wobec przemian ustrojowych oraz reformy systemu edukacji w Polsce
Instytucja:
Data: 1992 – 1994
Badacz: Czesław Banach
Abstrakt:

Celem badania było uzyskanie opinii nauczycieli i studentów kierunków nauczycielskich o problemach adaptacji do transformacji ustrojowej w Polsce oraz realizacji programów reform edukacyjnych. Badaniem sondażowym objęto 235 nauczycieli studiujących zaocznie i słuchaczy studiów podyplomowych w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Krakowie i jej filiach w Tarnowie i Nowym Sączu oraz 82 studentów piątego roku pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej i bibliotekoznawstwa. Badani wymienili 49 spraw, problemów i zjawisk związanych ze zmianami dokonującymi się w Polsce po 1989 roku. Dostrzegli też 22 przeszkody w realizacji dążeń w kształtowaniu przyszłości Polski, w tym m.in. przeszkody w realizacji dążeń w kształtowaniu przyszłości Polski i jej transformacji oraz przeszkody i trudności występujące w realizacji programów rozwoju szkolnictwa. Wypowiedzi respondentów wskazywały na duży ciężar zadań, przed którymi staje społeczeństwo i państwo, a także reformowany model edukacji. Nauczyciele obawiali się kryzysu ekonomicznego, nowych monopoli ideologicznych, nieuczciwości i niekompetencji władz, negatywnych skutków gospodarki rynkowej, bezrobocia i zubożenia, nowego upolitycznienia szkoły, wojska, policji i sądownictwa, nowej nietolerancji i skutków zmniejszania roli państwa w gospodarce i polityce socjalnej, pogoni ludzi za pieniędzmi, braku środków na kształcenie i wychowywanie młodzieży, złego pojmowania wolności i demokracji. W wypowiedziach znalazło się wiele ocen i refleksji wyrażających obawy o przyszłość, żal o niewykorzystane szanse i brak rzeczywistego dialogu w wolnym, demokratycznym i ambitnym społeczeństwie. Badani wymienili 28 przeszkód i trudności występujących w realizacji programów szkolnictwa opracowanych po 1989 roku, a w szczególności programu rządowego Dobra i nowoczesna szkoła z 1993. Najczęściej wymieniano: brak stabilności programów i planów, brak konkretnego określenia stanu ekonomicznego szkolnictwa, kierunków i zakresu finansowania oświaty przez państwo, brak motywacji do działań spowodowany przez niewłaściwy przepływ informacji od MEN do nauczycieli, brak środków finansowych na zamierzenia w programie, rozbudowę administracji i jej funkcji nadzorczej, brak ścisłej współpracy rodziców ze szkołą, słabe zaangażowanie szkół w życie środowiska lokalnego, słabe przygotowanie ekonomiczno-menedżerskie dyrektorów, brak perspektyw życiowych młodzieży, zanik opieki zdrowotnej dla uczniów i wzrost kosztów leczenia. Nauczyciele mieli świadomość wielu słabości systemu edukacyjnego oraz niezbędności jego reformowania. Dostrzegali wiele przeszkód i trudności obiektywnych i subiektywnych, tkwiących w środowisku szkolnym i w warunkach zewnętrznych. Opowiadali się za dialogiem i negocjacjami społecznymi na temat całości i szczegółów koncepcji reformatorskich oraz ich statusu zawodowego. Raziła ich ogólnikowość i hasłowość programów oraz ich życzeniowy charakter.

Author's Keywords: education, teacher, educational reform, transformation of government
Deskryptory TESE: reforma szkolnictwa, sytuacja polityczna, polityka edukacyjna, polityka, nauczyciel, system edukacji, społeczeństwo, demokracja, administracja edukacyjna
TESE descriptors: educational reform, political situation, education policy, politics, teacher, education system, society, democracy, educational administration
Publikacje:
  • Banach, C. (1994). Nauczyciele wobec przemian ustrojowych oraz reformy systemu edukacji w Polsce. Kultura i Edukacja, 4, 33-44.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"