Abstrakt: |
W badaniu wykorzystano metodę wywiadu, który przeprowadzono wśród 40 nauczycieli pracujących w szkołach w Zielonej Górze. Dodatkowo przeprowadzono ankietę, w której uczestniczyło 1160 nauczycieli ze wszystkich etapów edukacyjnych. Odsetek kobiet w badanej próbie wyniósł 79,7%. 81,6% respondentów posiadało kompetencje informacyjne na poziomie średnim. Prawie wszyscy badani (97,5%) zadeklarowali, że podejmują praktyczne działania na rzecz stosowania ICT w swojej pracy dydaktyczno-wychowawczej. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że poziom wykorzystywania nowoczesnych metod i narzędzi ICT przez nauczycieli zależy od poziomu ich kompetencji informacyjnych. Korelacja ta okazała się dodatnia i wyrażała jednokierunkowe zmiany w obu rozpatrywanych cechach. Co szósta badana osoba deklarowała rozumienie pojęcia cloud computing, ale technologię tę w praktyce zawodowej stosowało jedynie 1,9% nauczycieli, głównie ze względu na usprawnienie i upraktycznienie podejmowanych działań zawodowych. Techniki komputerowe nauczyciele wykorzystywali przede wszystkim w celu przygotowania się do zajęć dydaktycznych. Mniej wskazań w tym kontekście otrzymało poszukiwanie i kreowanie cyfrowych informacji. Mało ważne w kontekście wykorzystywania ICT okazało się spędzanie wolnego czasu przed komputerem i korzystanie z cyfrowych środków rekreacji. |