BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciele wobec nowych trendów ICT
Instytucja:
Data: 2011
Badacz: Eunika Baron-Polańczyk
Abstrakt:

W badaniu wykorzystano metodę wywiadu, który przeprowadzono wśród 40 nauczycieli pracujących w szkołach w Zielonej Górze. Dodatkowo przeprowadzono ankietę, w której uczestniczyło 1160 nauczycieli ze wszystkich etapów edukacyjnych. Odsetek kobiet w badanej próbie wyniósł 79,7%. 81,6% respondentów posiadało kompetencje informacyjne na poziomie średnim. Prawie wszyscy badani (97,5%) zadeklarowali, że podejmują praktyczne działania na rzecz stosowania ICT w swojej pracy dydaktyczno-wychowawczej. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że poziom wykorzystywania nowoczesnych metod i narzędzi ICT przez nauczycieli zależy od poziomu ich kompetencji informacyjnych. Korelacja ta okazała się dodatnia i wyrażała jednokierunkowe zmiany w obu rozpatrywanych cechach. Co szósta badana osoba deklarowała rozumienie pojęcia cloud computing, ale technologię tę w praktyce zawodowej stosowało jedynie 1,9% nauczycieli, głównie ze względu na usprawnienie i upraktycznienie podejmowanych działań zawodowych. Techniki komputerowe nauczyciele wykorzystywali przede wszystkim w celu przygotowania się do zajęć dydaktycznych. Mniej wskazań w tym kontekście otrzymało poszukiwanie i kreowanie cyfrowych informacji. Mało ważne w kontekście wykorzystywania ICT okazało się spędzanie wolnego czasu przed komputerem i korzystanie z cyfrowych środków rekreacji.

Autorskie słowa kluczowe: pedagogika medialna, badania diagnostyczno-korelacyjne, kompetencje informacyjne nauczyciela, wykorzystywanie metod i narzędzi ICT
Author's Keywords: media pedagogy, diagnostic and correlative research, teachers’ information competence, utilisation of ICT methods and tools
Deskryptory TESE: technologia informacyjno-komunikacyjna, komputer, Internet, użytkowanie komputerów, alfabetyzacja komputerowa
TESE descriptors: ICT, computer, Internet, computer usage, computer literacy
Publikacje:
  • Baron-Polańczyk, E. (2015). Nauczyciele wobec nowych trendów ICT (raport z badań). Ruch Pedagogiczny, 1, 81-95.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"