BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ operacjonalizacji celów na recepcję treści nauczania
Data: [1992]
Badacz: Julian Ochenduszko
Abstrakt:

Badanie miało na celu eksperymentalną weryfikację hipotez o pozytywnym wpływie operacjonalizacji celów kształcenia w biologii na osiągnięcia poznawcze uczniów (pierwsza hipoteza) oraz na trwałość wiedzy uczniów (druga hipoteza). W eksperymencie wykorzystano ogólną taksonomię celów kształcenia biologicznego, inspirowaną pracami B.S. Blooma, J. Guilberta i B. Niemerki. Składała się ona z hierarchicznie uporządkowanych pięciokategorialnych taksonomii dziedziny poznawczej, psychomotorycznej i emocjonalnej. Dla zweryfikowania pierwszej hipotezy wylosowano trzy dziesięcioosobowe grupy nauczycieli klas czwartych z wyższym wykształceniem i stażem pracy przekraczającym trzy lata. Grupy dobrano pod kątem umiejętności operacjonalizacji celów lekcji – pierwsza grupa prezentowała małe umiejętności (brak lub nieliczne cele operacyjne o niewłaściwej budowie), druga średnie (około 50% celów operacyjnych o wyraźnych brakach konstytutywnych), trzecia zaś wysokie (co najmniej 75% celów operacyjnych o właściwiej budowie). Następnie wylosowano ośmioosobowe grupy uczniów klas czwartych każdego z nauczycieli i poddano je testowi z higieny i ochrony zdrowia. Wyniki pogrupowano w pięciopunktowe przedziały. Hipotezę zerową, mówiącą o braku związku, zweryfikowano za pomocą testu chi-kwadrat, co pozwoliło odrzucić hipotezę zerową na poziomie 0,05 i 0,01 wartości kryterialnej (przy sześciu stopniach swobody). Potwierdziło to statystycznie istotną zależność między umiejętnościami operacjonalizacji celów lekcji nauczycieli a wynikami uczniów. W celu zweryfikowania trwałości wiedzy uczniów przeprowadzono test równoległy po trzech miesiącach. Wyniki okazały się różnicowane przez umiejętności operacjonalizacji celów nauczycieli w jeszcze większym stopniu niż w przypadku wiedzy świeżej.

Deskryptory TESE: treści kształcenia, cele kształcenia, biologia, szkoła podstawowa, metodyka
TESE descriptors: content of learning, aims of education, biology, primary school, learning theory
Publikacje:
  • Ochenduszko, J. (1992). Wpływ operacjonalizacji celów na recepcję treści nauczania. Biologia w Szkole, 2, 85-88.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"