Tytuł badania: |
Wpływ optymistycznych i pesymistycznych przekonań, ocen szkolnych oraz wysiłku wkładanego w naukę na ocenę atrakcyjności interpersonalnej ucznia |
Data: |
[1999] |
Badacz: |
Elżbieta Stojanowska |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy na ocenę atrakcyjności interpersonalnej ucznia mają wpływ jego przekonania dotyczące szans dostania się na studia wyższe oraz warunki ujawniania tych przekonań? Jaką rolę w ocenie atrakcyjności interpersonalnej ucznia odgrywają informacje o jego ocenach i wysiłku wkładanym w naukę? Czy istnieją różnice międzypłciowe w ocenie atrakcyjności interpersonalnej ucznia o różnych oczekiwaniach, ocenach szkolnych i wysiłku? W badaniu wzięło udział 354 uczniów oraz 341 uczennic ostatnich klas licealnych z Warszawy, Przemyśla oraz mniejszych miast na Dolnym Śląsku. Materiał badawczy stanowiły dane z pomiaru wybranych zmiennych osobowościowych oraz osobistych przeświadczeń badanych dotyczących szans dostania się na studia wyższe. Ponadto przygotowano 48 opisów uczniów (uwzględniających m.in. płeć bohatera, oceny szkolne czy wkładany wysiłek w naukę), o ocenę których poproszono respondentów. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że chłopcy bardziej lubili ucznia uzyskującego przeciętne oceny niż wysokie. Wykazano również, że w porównaniu z dziewczętami chłopcy istotnie mniej cenili ucznia osiągającego bardzo dobre oceny. Jednocześnie okazało się, że zarówno uczennice, jak i uczniowie najmniej lubili osoby wkładające bardzo duży wysiłek w naukę szkolną. |
Deskryptory TESE: |
postawa, zachowania, zachowania społeczne, szkolnictwo średnie, szkoła średnia, ocenianie, ocena koleżeńska, uczeń, uczenie się, proces uczenia się, efekt uczenia się |
TESE descriptors: |
attitude, behaviour, social behaviour, secondary education, secondary school, marking, peer evaluation, pupil, learning, learning process, learning outcome |
Publikacje: |
- Stojanowska, E. (2001). Wpływ optymistycznych i pesymistycznych przekonań, ocen szkolnych oraz wysiłku wkładanego w naukę na ocenę atrakcyjności interpersonalnej ucznia. Studia Psychologica, 2, 19-34.
|