BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ optymistycznych i pesymistycznych przekonań, ocen szkolnych oraz wysiłku wkładanego w naukę na ocenę atrakcyjności interpersonalnej ucznia
Data: [1999]
Badacz: Elżbieta Stojanowska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy na ocenę atrakcyjności interpersonalnej ucznia mają wpływ jego przekonania dotyczące szans dostania się na studia wyższe oraz warunki ujawniania tych przekonań? Jaką rolę w ocenie atrakcyjności interpersonalnej ucznia odgrywają informacje o jego ocenach i wysiłku wkładanym w naukę? Czy istnieją różnice międzypłciowe w ocenie atrakcyjności interpersonalnej ucznia o różnych oczekiwaniach, ocenach szkolnych i wysiłku? W badaniu wzięło udział 354 uczniów oraz 341 uczennic ostatnich klas licealnych z Warszawy, Przemyśla oraz mniejszych miast na Dolnym Śląsku. Materiał badawczy stanowiły dane z pomiaru wybranych zmiennych osobowościowych oraz osobistych przeświadczeń badanych dotyczących szans dostania się na studia wyższe. Ponadto przygotowano 48 opisów uczniów (uwzględniających m.in. płeć bohatera, oceny szkolne czy wkładany wysiłek w naukę), o ocenę których poproszono respondentów. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że chłopcy bardziej lubili ucznia uzyskującego przeciętne oceny niż wysokie. Wykazano również, że w porównaniu z dziewczętami chłopcy istotnie mniej cenili ucznia osiągającego bardzo dobre oceny. Jednocześnie okazało się, że zarówno uczennice, jak i uczniowie najmniej lubili osoby wkładające bardzo duży wysiłek w naukę szkolną.

Deskryptory TESE: postawa, zachowania, zachowania społeczne, szkolnictwo średnie, szkoła średnia, ocenianie, ocena koleżeńska, uczeń, uczenie się, proces uczenia się, efekt uczenia się
TESE descriptors: attitude, behaviour, social behaviour, secondary education, secondary school, marking, peer evaluation, pupil, learning, learning process, learning outcome
Publikacje:
  • Stojanowska, E. (2001). Wpływ optymistycznych i pesymistycznych przekonań, ocen szkolnych oraz wysiłku wkładanego w naukę na ocenę atrakcyjności interpersonalnej ucznia. Studia Psychologica, 2, 19-34.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"